Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

5/10/2010 11:33:00 AM

Realiti Derita

Dihantar oleh thoyyibah

Terkejut apabila melihat status Facebook sahabat saya, yang asrama kami mengalami gegaran kecil petang semlam. Terus dalam fikiran saya terlintas, "Mungkin ada kawasan lain yang mengalami gempa bumi yang kuat hingga dapat dirasai tempiasnya di sini..." Dengan segera saya mencari maklumat di internet untuk mengetahui andai ada gempa bumi yang kuat di mana-mana kawasan yang berdekatan. Dan........... sah! Ada gempa bumi di Acheh. Saya beristighfar panjang.............

Saya kira, dalam masa yang sama berlaku gegaran tersebut, saya sedang berada di The Mines bersama adik angkat saya. Saya sudah pasti berada dalam keadaan yang seronok dan bahagia. Rupa-rupanya, ketika saya bergelak ketawa, ada saudara-saudara saya yang menangis ketakutan di sana... Zalimkah saya?? Semoga Allah mengampunkan kekhilafan saya... dan semoga mereka beroleh kekuatan dalam menghadapi ujian Allah ini..... ameen~

Dalam pada itu, bila saya mengetahui gempa bumi tersebut berlaku di Acheh, serta merta saya teringatkan tragedi tsunami tahun 2004 yang meragut ratusan ribu nyawa di serata dunia terutama di Acheh. Sesungguhnya tangan-tangan manusia jua lah yang menjadi asbab turunnya peringatn dan amaran dari Allah seperti yang dirakamkan dalam Surah Al-Ruum, ayat 41, yang bermaksud, "Telah timbul berbagai kerosakan dan bala' bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insan dan bertaubat)"

Di sini saya kongsikan sajak yang saya tulis pada tahun 2005 yang menceritakan tentang tsunami di Acheh. Semoga kita sentiasa beringat akan setiap ketetapan yang terjadi adalah datang dari kehendakNya. "KepadaMu kami berserah, kepadaMu jua kami memohon pertolongan...."





Realiti Derita

Suatu ketika,
Ikan gelisah berkata bisu petanda,
Bangau bertebaran rapat litupi awan sirna,
Tuntas tersentak gelora, menggeletak dunia,
Ditujah tsunami, menjemput nyawa siapa?

Bertempiaran segala terkesan kencang di dada,
Menggapai harap antitesis norma derita,
Dan hitam arus perlina manjanya,
Membaham hanyut turut telunjuk Yang Esa,

Di sisi lesu bersimpuh si ibu,
Mendakap anaknya, terbujur terkaku,
Bergenang air mata hibanya rasa,
Yang dimiliki semalam berkecai sekelip mata,

Sedarkah kita mengapa berlaku,
Dek rakusnya jiwa bertandang alpa,
Amaran Allah menerjah tiba-tiba,
Namun merana bukan hanya pada yang leka,
Insan zuhud turut dijemput dan diduga Pencipta,

Jelaslah janji Tuhan tak kenal siapa,
Yang pasti...
Kita yang bernyawa perlu mengambil iktibar darinya...

Nukilan: thoyyibah (2005)


(sila klik pada gambar)

5/06/2010 09:56:00 PM

Taare Zameen Par [Kanak-kanak Disleksia]

Dihantar oleh thoyyibah

Taare Zameen Par bermaksud "setiap kanak-kanak adalah istimewa". Ia menjadi tajuk sebuah filem yang diarah oleh Aamir Khan yang juga menjadi antara pelakon utama dalam filem ini. Untuk hari ini dan semalam, kami telah menggunakan masa subjek Bimbingan & Kaunseling untuk membuat analisa tentang filem ini. Terima kasih saya ucapkan kepada Puan Zuraidah (Pensyarah Jabatan Ilmu Pendidikan) yang memberi kami peluang tersebut. Ternyata, filem ini banyak memberi pengajaran yang bermanfaat kepada kami, bakal-bakal guru.

Cerita ini sebenarnya mengisahkan seorang kanak-kanak yang berusia 8 tahun yang mempunyai masalah disleksia. Disleksia bukanlah sejenis penyakit, tetapi merupakan salah satu bentuk gangguan pembelajaran yang lazimnya dihadapi oleh kanak-kanak lelaki. Antara ciri kanak-kanak yang menghadapi disleksia ialah:

  1. Lambat membaca dan mempunyai tulisan tangan yang buruk.
  2. Ketika membaca, sering mengurang dan menambah pada sesuatu perkataan.
  3. Sering keliru dengan sesuatu perkataan pada huruf-huruf tertentu contohnya 'b' dianggap 'p' dan 'p' dianggap 'q'.
  4. Perhatian mudah terganggu atau gagal untuk menghabiskan sesuatu kerja hingga habis.
  5. Cenderung menjadi seorang yang impulsif atau sering mengikut perasaan sendiri tanpa memikirkan orang lain.

Dalam filem ini, kanak-kanak yang bernama Ishaan telah menunjukkan ciri yang disebutkan di atas. Dan beliau juga turut menunjukkan sikap seperti, sering mengelamun, tidak mudah merasa sakit, cepat menangis, suka meniru perbuatan orang lain, manja, tidak dengar bila orang memanggilnya dan sebagainya. Ibu bapa Ishaan pula ditonjolkan sebagai ibu bapa yang kurang berpengetahuan terhadap masalah anaknya dan sering mengganggap Ishaan sengaja malas untuk belajar. Bagi mereka, mereka tidak dapat menerima apabila ada guru yang mengajar Ishaan ingin mengatakan bahawa Ishaan tidak normal seperti kanak-kanak lain. Guru-guru pula bersikap terlalu tegas terhadap Ishaan tanpa mereka tahu apa sebenarnya masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak malang ini.

Disebabkan malu dan tertekan, dengan bantuan seorang rakan, bapa Ishaan telah mengambil keputusan untuk mengeluarkan Ishaan daripada sekolah biasa dan dimasukkan ke sebuah sekolah berasrama penuh yang jauh daripada rumahnya. Ishaan memberontak. Si Ibu pula mengharapkan agar suaminya dapat menunggu sekurang-kurangnya hingga hujung tahun agar Ishaan dapat menghabiskan persekolahannya pada tahun tersebut. Namun, dorongan dari ego si ayah, yang konon-kononnya ingin memastikan anaknya mendapat didikan yang sempurna, telah menghantar juga Ishaan ke sekolah berasrama penuh di pertengahan penggal persekolahan. Maka bermulalah lembaran baru kehidupan Ishaan di sekolah tersebut.

Jangkaan ayah Ishaan yang anaknya akan menunjukkan peningkatan apabila disekolahkan di situ benar-benar meleset. Malah guru-guru di sekolah tersebut lebih bengis daripada guru sekolah Ishaan sebelum ini. Hal ini menyebabkan jiwa Ishaan tertekan. Minatnya dalam lukisan telah "dibunuh" oleh keadaan persekitarannya. Terlalu banyak konflik yang dihadapi oleh Ishaan semasa berada di sekolah ini, hinggalah pada suatu hari datang seorang guru ganti bagi mata pelajaran seni. Guru tersebut bernama Ram Shankar Nikumbh (yang dilakonkan oleh Aamir Khan). Sebagai seorang yang pernah mengalami disleksia sewaktu kecil, Nikumbh cepat mengesan masalah yang di hadapi oleh Ishaan tanpa ada sesiapa memberitahunya. Maka bermulalah misi Nikumbh untuk mengeluarkan potensi yang terpendam dalam diri Ishaan yang tidak diambil peduli oleh orang lain sebelum ini termasuklah ibu bapanya. Dalam plot ini, jelas memaparkan pengorbanan seorang guru yang perlu bekerja lebih masa bagi memberi perhatian yang khusus untuk murid seperti Ishaan, malah usahanya turut diperlekehkan oleh guru-guru lain. Dan di akhir cerita ini ditonjolkan bakat sebenar Ishaan dalam seni lukisan sehingga berjaya memenangi pertandingan melukis dan mewarna yang disertai oleh seluruh warga sekolah tersebut termasuk murid dan guru. Malah, hasil usaha dan tunjuk ajar Nikumbh, Ishaan sudah menunjukkan peningkatan yang baik dalam pelajarannya serta menguasai sepenuhnya asas membaca, menulis dan mengira.



Ulasan

Taare Zameen Par amat menyentuh jiwa saya terhadap keseluruhan jalan ceritanya. Tambahan pula ia menceritakan kisah seorang pendidik yang begitu kuat semangat untuk mengubah kehidupan seorang kanak-kanak di kala guru-guru lain telah menghukum kanak-kanak tersebut sebagai tidak normal dan berpenyakit. Watak Nikumbh digambarkan sebagai seorang guru yang bukan sahaja berjaya mengubah siapa Ishaan sebelum kehadirannya, malah beliau berjaya mengubah persepsi warga sekolah dan ibu bapa Ishaan bahawa setiap kanak-kanak mempunyai bakat yang istimewa dalam diri mereka. Saya cadangkan agar setiap guru dan bakal guru malah para ibu bapa dan bakal ibu bapa menonton filem ini bagi mendapat gambaran jelas tentang apakah itu disleksia serta cara-cara untuk mengatasinya. Walaupun plotnya agak perlahan, namun ia akan tetap membuat penonton terpaku bagi melihat perkembangan watak Ishaan dalam cerita ini.

Tidak seperti filem-filem barat, filem ini hampir bersih daripada adegan-adegan yang tidak sopan dan memualkan. Jadi, siapa sahaja boleh menonton tanpa risau akan terlihat babak yang tidak sepatutnya. Sejujurnya, saya lihat filem ini berani menentang arus pada alaf 21 ini yang dibanjiri dengan karya filem tentang cinta yang terlalu bebas, thriller, mistik dan aksi. Semoga akan banyak lagi filem yang membuka mata hati masyarakat tentang golongan-golongan yang sering dipinggirkan dalam pendidikan arus perdana.



Selepas menonton filem ini juga, saya mula tertanya-tanya, adakah saya mampu melakukan perkara seumpama yang dilakukan oleh Nikumbh kepada Ishaan? Adakah saya tergolong dalam golongan guru yang cukup peka atas setiap masalah murid dalam kelas saya, atau saya akan bersikap sama seperti guru-guru Ishaan yang terlalu cepat memberi hukuman kepada murid? Hal ini membuatkan saya sentiasa sedar tentang tanggungjawab berat yang perlu saya pikul sebagai seorang pendidik. Jika saya mengabaikan seorang murid dalam keadaan sengaja atau tidak disengajakan, terutama murid sekolah rendah, ia akan memberi impak negatif apabila dia semakin meningkat usia.

Oleh itu, ketika saya berikrar untuk melaksanakan tugas sebagai pendidik, maka saya perlu bersedia untuk berhadapan dengan lebih ramai Ishaan di luar sana, malah mungkin ada yang mempunyai masalah lebih teruk dari Ishaan. Jadi saya sematkan di hati agar sentiasa sabar dan istiqamah dalam memegang amanah sebagai pendidik. Semoga saya tidak menjadi manusia yang menggelapkan masa depan anak murid saya. Sebaliknya saya akan cuba melorongkan jalan kepada insan bergelar murid agar meneroka setiap keistimewaan yang ada dalam diri mereka. InshaAllah...

Ketika tayangan video Taare Zameen Par dijalankan dalam kelas Bimbingan & Kaunseling

5/03/2010 04:18:00 PM

Mengasah Pedang!

Dihantar oleh thoyyibah

Bila saya menggunakan terma pedang, ia amat sinonim dengan peralatan pahlawan. Soalnya, mengapa saya gunakan perkataan tersebut? Adakah saya ingin pergi ke Palestin, atau ke Iraq atau ke Selatan Thailand? Dengan kudrat yang saya ada, mungkin saya akan digelakkan oleh ramai orang jika ingin bertindak sedemikian. Kita perlu mengukur baju di badan sendiri dan melihat kapasiti kemampuan yang kita ada. Makanya di sini saya mengambil 'pedang' sebagai perlambangan kuasa yang ada pada pena seorang penulis. Tak kiralah pena tersebut dalam bentuk maya atau yang maujud. Tetapi itulah 'senjata' yang ada bagi seorang penulis. Penulis mampu mencantas pemikiran konservatif dengan kuasa tulisan penanya dan berupaya membina batu bata ketamadunan ketika negara tersebut di ambang kejatuhan. Dalam masa yang sama, perlu diingat, penulis juga mampu membunuh ketamadunan manusia dengan hanya menggunakan pena yang sama!


Kem Penulis Muda

Jadi dengan kesedaran itu, muncullah Kem Penulis Muda anjuran IluvIslam.com bersama Oasis Buku dengan kerjasama Karangkraf. Program ini selamat dilaksanakan pada hari Ahad, 2 Mei 2010 bertempat di Akademi Karangkraf di Shah Alam. Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan peluang yang dibukakan olehNya, saya juga dapat turut serta dalam program ini walaupun perlu keluar dari kolej seawal 6.30 pagi. Dalam keheningan pagi, saya berjalan seorang diri dan memohon perlindungan Allah agar dipermudahkan saya untuk sampai ke tempat kem dengan selamat. Alhamdulillah, saya tiba dengan selamat di akademi tersebut tepat jam 8.00 pagi.

Maka bermulalah misi saya untuk 'mengasah pedang'. Secara jujurnya, saya bukanlah seorang yang punya minat dan latar belakang yang jelas untuk dikaitkan dengan bidang penulisan. Seperti ramai penulis di luar sana, medan blog inilah banyak melatih saya untuk memerah otak bagi menyusun idea seterusnya menyampaikan sesuatu kepada pembaca. Mungkin sikap saya yang suka memerhati keadaan sekeliling buat saya banyak berfikir tentang perkara-perkara yang dilihat. Jadi, rasa sangat rugi jika saya bersikap tamak dan hanya menyimpan segala pengalaman tersebut sendirian. Bukankah bila kita memberitahu sesuatu kepada orang lain, maka ilmu dan pengalaman tersebut akan makin kuat tersimpan dalam memori kita? Jadi, itulah yang saya harapkan. Mungkin penulisan juga boleh jadi penawar kepada penyakit pelupa.


Slot Penulisan Berita

Berbalik tentang kem penulis muda ini, IluvIslam.com telah menampilkan panelis-panelis yang mantap dan tidak boleh dipertikai pengalaman mereka. Bagi slot pertama, En. Nordin yang merupakan Ketua Pengarang Akhbar Sinar Harian telah menyampaikan slot tentang penulisan berita. Ringkas dan padat. Itu mungkin gambaran tepat yang boleh diberikan kepada penyampaian En. Nordin. Selain menceritakan tentang berita dan apakah yang perlu diambil kira oleh penulis untuk menulis sesuatu berita, beliau secara tidak langsung membuat saya terasa ingin terjun dalam bidang kewartawanan. Bukan kerana income yang bakal diperolehi, tetapi melihat kepada hebatnya seseorang yang bergelar wartawan dan segala bebanan kerja yang mereka pikul buat saya rasa cemburu dengan bakti yang mereka taburkan.

Abaikan tentang wartawan yang hanya cari makan dengan menulis sesuatu yang bohong atau menokok tambah dari situasi yang berlaku. Masih ramai sebenarnya wartawan kita yang telus dalam menyampaikan sesuatu berita. En. Nordin berpegang bahawa setiap apa yang ditulis akan dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada kita di akhirat kelak. Jika kita menulis kepada kebaikan dan membawa maslahah kepada masyarakat, maka nikmat Allah itu adalah pasti. Tetapi, andai seorang penulis atau wartawan hanya menulis untuk mengaut keuntungan dengan mencampuradukkan antara yang benar dan yang palsu, nah... tunggulah penyesalan yang tidak berpenghujung di sana.

Dengan pendirian En. Nordin yang sangat jelas, saya berasa amat kagum dengan beliau. Dan apabila beliau menyampaikan baris perkataan ini; "Jangan meninggalkan Tuhan dalam tikar sejadahmu... Bawalah Allah dalam setiap apa yang kita kerjakan" saya seperti tersentak. Pedas sungguh kata-kata ini. Saya bermuhasabah diri.

En. Nordin menutup slotnya dengan beberapa potong ayat AlQuran daripada Surah Al-Hujurat. Sungguh.... ia amat menginsafkan saya tentang tanggungjawab yang terpikul di bahu seluruh manusia umumnya dan setiap penulis khasnya. Semoga anda dapat melihat perkaitan ayat-ayat tersebut dengan dunia penulisan dan menyebaran berita ini.

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesunggunhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." ayat 1.

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan." ayat 6.

"Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi ornag-orang yang berlaku adil." ayat 9.

"Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelengkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat." ayat 10.

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa..." sebahagian ayat 12.

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semualia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." ayat 13.


Slot Penulisan Rencana

Seperti ada yang kurang dalam slot ini. Mungkin Cik Darina yang menjadi panelis, kelihatan agak keletihan dan beliau sendiri sebenarnya belum pulih daripada batuk dan selesema. Jadi, beliau sedaya upaya memberi input yang terbaik buat semua peserta. Dengan memberi ruang yang amat luas kepada setiap peserta kem untuk melontarkan idea kepada setiap provokasi soalan yang beliau ajukan, slot kelihatan amat 'hidup' dengan interaksi dua hala antara beliau dan peserta. Beliau tetap tidak mengecewakan dengan segala input yang bermakna dalam slotnya dan membuka minda peserta tentang apakah sebenarnya yang dikatakan dengan rencana. Moga-moga saya juga berupaya menghasilkan sebuah rencana kelak.


Slot Penulisan Novel

Sebenarnya, saya bukanlah seorang yang kaki novel. Malah jika diberikan kepada saya sebuah novel yang mampu dibaca oleh orang lain dalam masa seminggu, mungkin saya mengambil masa sebulan, dua bulan atau lebih untuk menghabiskan pembacaan saya, bergantung kepada fokus saya terhadap jalan cerita novel tersebut. Jadi saya tidak begitu teruja untuk mengikuti slot ini. Namun... Puan Sri Diah atau nama sebenarnya Radhiah bt. Shaharuddin telah mencabar diri dan minda saya untuk menjadikan novel sebagai antara bahan bacaan saya. Beliau sangat bijak mencuri hati saya dan peserta lain agar melihat novel sebagai suatu yang sangat positif. Sudah tentu beliau turut berkongsikan beberapa pengalaman tentang royalti yang diterima oleh sesetengah penulis hanya dengan satu novel. MashaAllah! Sangat mengejutkan!

Dalam slot yang sama, beliau tanpa lokek, telah melakarkan peta minda bagi memberi gambaran kepada peserta bagaimana ingin memulakan sesuatu penulisan novel. Seperti yang disangka, memang tidak mudah dan memerlukan istiqamah yang tinggi bagi menyiapkan satu-satu cerita. Tempoh paling cepat untuk beliau menghasilkan novel adalah dalam lingkungan 4-6 bulan. Itupun kerana segala bahan dan rujukannya telah dikumpulkan dan berada di depan mata. Jika pengumpulan maklumat tentang cerita tersebut membabitkan penjelajahan negara lain atau perlu diselidiki lagi tentang maklumat serta data yang diterima, proses pengumpulan data sahaja akan memakan masa setahun atau lebih. Dan menulis selama setahun lagi. Fuhhh...mungkin saya tak sanggup bersengkang mata sebegitu sekali. Menulis blog ini saja sudah buat saya rasa berat. Maka, setiap penulis yang dapat menyiapkan novel yang baik, memang terbukti mereka tergolong dalam golongan orang-orang yang sabar dan tekun dalam menyudahkan penulisan mereka.

Bila pula saya akan mula menulis novel? Hmm... masih cuba mencungkil bakat diri. Tak pasti sama ada saya mampu atau tidak untuk menghasilkan novel yang mampu memberi impak positif kepada masyarakat. Masih cuba memikirkannya. Pendek kata, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Mungkin saya perlu memulakannya dengan cuba meminati bahan bacaan ini. Mana mungkin seorang penulis novel bukan seorang kaki buku. Dan bila saya lihat rak buku saya, masih banyak lagi buku yang belum saya habiskan. DISPLIN... Itu yang saya perlu lakukan. Disiplinkan diri untuk mengkhatamkan segala buku yang telah saya beli dan 'terbeli'. Selepas itu, barulah saya boleh mengorak langkah untuk membaca novel pula. Doakan saya... (^_^)


Apa akan jadi pada 'pedang'?

Kem ini hebat. Penganjurnya hebat. Presidennya hebat. Pengarah projeknya hebat. Malah makanannya pun hebat-hebat. :) Jadi, bagaimana pula hala tuju pesertanya dan saya khususnya? Adakah akan turut menjadi hebat atau hanya kembali hanyut semangatnya dibawa arus semasa dan tekanan kerja seharian? Adakah 'pedang' yang diasah seharian di kem ini akan kembali tumpul dan berkarat dek kerana tidak digunakan? Saya cuba memprovok diri dengan persoalan sebegini. Moga saya tidak hanya berangan-angan seperti mat jenin. Jika tidak menghasilkan buku pun, saya akan cuba mengoptimumkan penggunaan blog ini untuk menjadi wadah saya berkongsi sesuatu dengan masyarakat. Moga saya tidak cepat lupa tujuan asal saya untuk menulis.



Di akhir kem ini Saudara Imran selaku Presiden IluvIslam telah mengingatkan semua peserta agar menjalankan misi masing-masing untuk menjadi seorang penulis yang memberi manfaat kepada ummah. Saya ucapkan tahniah kepada beliau dan seluruh krew IluvIslam yang berusaha menganjurkan program yang sangat memberi kesan kepada saya juga peserta lain. Tidak ketinggalan tahniah kepada Ustaz Rashidi selaku pengarah program kerana bertungkus lumus memastikan segala perancangan aktiviti berjalan dengan baik dan teratur. Semoga akan ada lagi kem penulis muda ke-2 bagi memberi kesinambungan kepada kem yang pertama ini. Sekali lagi saya ucapkan tahniah kepada semua! Hanya Allah sajalah yang akan memberi ganjaran kepada usaha gigih kalian. Sekian, wassalam...


Dato' Husamuddin, Saudara Imran dan Ustaz Rashidi ketika perasmian Kem Penulis Muda


En. Nordin menunjukkan beberapa contoh penulisan berita


Antara peserta yang hadir


Cik Darina menyampaikan input tentang penulisan rencana


Lawatan ke kilang Karangkraf


Helaian buku yang belum dibindingkan



Tempat menghasilkan surat khabar yang beroperasi pada waktu malam


Puan Sri Diah menunjukkan cara memulakan sesuatu penulisan novel


Ustaz Rashidi, Pengarah Program

Saudara Imran Koyube menyampaikan ucapan penutupnya


Sebahagian peserta Kem Penulis Muda (sumber: ILUVISLAM.com)


Artikel tentang program di akhbar Sinar Harian (sumber: ILUVISLAM.com)

5/02/2010 08:39:00 PM

Praktikum terakhir

Dihantar oleh thoyyibah

"Alhamdulillah..." Itu sahajalah ucapan yang meniti di bibir tatkala loceng tamat sesi persekolahan pada 30 April berdering di Sekolah Kebangsaan (2) Petaling Jaya. Terasa lepas segala penat dan payah menghadapi tempoh praktikum 3 bulan di sekolah ini. Bagi insan yang hatinya belum cukup dibentengi dengan ketabahan, saya terasa cukup teruji untuk menghabiskan tempoh tersebut. Namun akhirnya, segala pengalaman yang terkutip selama menjadi guru praktikum di SK (2) PJ banyak membentuk jiwa dan perasaan agar sentiasa redha dengan takdir yang telah Allah tetapkan. Sesungguhnya Dia sajalah yang tahu apa yang patut ditempuhi oleh setiap hambaNya...


Tempoh transisi


Beratnya hati saya ketika menghadapi tempoh sebulan pertama di sekolah ini. Air mata sering menjadi teman ketika saya menghadapi tempoh untuk menyesuaikan diri dengan sekolah. Sekolah yang diadakan pada sesi petang, memberi pengalaman penat yang sangat berbeza. Adakalanya sampai saja di asrama (biasanya dalam jam 7.00-7.30 malam bergantung kepada keadaan trafik) saya terus menghempaskan badan ke tilam. Terasa letih yang amat. Dan sering sahaja saya tertidur hingga jam 7.45 malam dengan baju formal masih kemas di badan. Bila tersentak dari tidur, dalam keadaan "mabuk" saya pergi ke bilik air untuk mandi dan selepas itu solat maghrib. Mungkin ketika itu jam biologi saya belum dapat adapt dengan keadaan ini. Hal ini berlarutan hinggalah masuk ke bulan kedua. Selepas itu, alhamdulillah, saya tidak rasa begitu letih dan masih boleh melakukan kerja lain pada waktu malam.


Kewangan

Mengenangkan bertapa banyaknya duit yang perlu saya keluarkan untuk perbelanjaan harian seperti tambang teksi, makan, minum, kos menyediaan bahan bantu mengajar (BBM) dan lembaran kerja, saya memutuskan untuk tidak membuat anggaran perbelanjaan yang bakal saya keluarkan sepanjang tempoh praktikum. Tak sanggup rasanya untuk melihat jumlah besar yang saya belanjakan untuk perkara-perkara tersebut. Saya hanya boleh katakan untuk sehari purata perbelanjaan saya sekitar RM15. Mungkin lebih, mungkin kurang. Lebih mengecewakan ialah, disebabkan fear factor saya iaitu takut membawa kereta, menjadi penyebab utama saya terpaksa menaiki teksi setiap hari. Ada rasa bersalah bersarang dalam diri apabila saya bukan sahaja menyusahkan diri sendiri, tapi turut menyusahkan rakan se-praktikum (diha). Dan saya rasa dia membelanjakan wangnya lebih banyak dari saya kerana kerajinannya menghasilkan BBM hampir setiap hari. Tidak seperti saya yang lebih suka menggunakan tayangan media tanpa membabitkan kos untuk membeli kertas sebak, kad manila, gam dan sebagainya.


Bebanan tambahan

Bila bergelar guru praktikum, tidak dapat tidak, kita akan diberi kerja part time selain core bisnes iaitu mengajar. Kami diberi tugasan untuk menghias bilik mesyuarat dan membuat carta organisasi sekolah. Mungkin kerana kurangnya daya kreativiti dalam diri saya, saya bersama diha terpaksa membuat carta sehingga tiga kali kerana kelihatan kurang menarik. Kami akur. Namun, hati kecil tetap merungut. Tugasan lain adalah seperti membuat banner, mengemas inventori, menjadi urusetia untuk pelbagai aktiviti dan perlu mengorbankan cuti hari Sabtu. Walau bagaimanapun, saya masih merasakan sekolah kami tetap bertimbang rasa dalam memberikan kerja-kerja tambahan ini kerana kami masih mampu untuk melaksanakannya dengan baik. Berbanding sekolah lain, ada rakan kami yang perlu tidur di sekolah untuk menjadi urusetia, ada yang dilantik menjadi juru'letih', ada yang terpaksa membuat mural yang ditouch up beberapa kali, dan sebagainya.

Dalam jangka masa panjang,
saya melihat situasi ini sebagai suatu perkara yang lumrah. Lumrah kerana, hakikatnya, ke mana pun saya dipostingkan nanti, saya perlu bersedia menghadapi cabaran yang pelbagai, bergantung kepada 'tradisi' sekolah tersebut bila menerima kehadiran guru-guru baru. Semoga saya tidak cepat patah semangat dengan menjadikan setiap cabaran sebagai peluang untuk saya meningkatkan kualiti diri. InshaAllah...


Pengajaran & Pembelajaran (P&P)

Berbanding ketika saya pergi ke sekolah untuk praktikum yang pertama dan kedua, yang mempunyai murid sekitar 1000 orang, enrolmen sekolah ini hanya dalam lingkungan 140 orang murid sahaja dan mempunyai hanya satu kelas bagi setiap tahun persekolahan. Saya mengajar Kajian Tempatan Tahun 5, Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan (PSK) Tahun 5 dan 6 serta mengajar Bahasa Inggeris untuk Tahun 4. Cabaran saya sudah tentu lebih terarah kepada pengajaran Bahasa Inggeris. Maklum sajalah, dengan latar belakang saya yang kurang berminat dengan bahasa, dan saya juga punya pengalaman yang tidak enak untuk diceritakan ketika belajar subjek ini di sekolah rendah, sangat sukar bagi saya untuk menyampaikan pembelajaran yang berkesan kepada murid. Tapi berkat tunjuk ajar dari guru dan pensyarah pembimbing, keyakinan saya untuk menyampaikan pengajaran semakin bertambah. Namun saya sedar, terlalu banyak untuk diperbaiki. Saya perlu lebih banyak membaca dan terdedah dengan bahan-bahan bacaan berbahasa inggeris. Selepas itu, mungkin barulah saya boleh deliver segala kemahiran L,S,R,W kepada murid dengan baik.

Bagi pengajaran Kajian Tempatan dan PSK, walaupun ini merupakan praktikum ketiga dan yang terakhir, tetapi saya rasa pengajaran saya masih kurang menarik dan saya belum boleh dikategorikan sebagai seorang guru yang kreatif. Aktiviti yang saya jalankan pula sekadar aktiviti biasa yang kebanyakannya pernah saya buat ketika praktikum pertama dan kedua. Tiada peningkatan. Mungkin inilah sindrom burn out yang amat bahaya bagi seorang guru. Malah ia juga akan merugikan murid kerana sering 'disajikan' dengan aktiviti yang sama setiap kali P&P. Jadi, saya akan cuba sedaya upaya memperbaiki kelemahan ini agar saya dapat memastikan apa yang diajar dapat difahami dengan baik oleh murid dan mereka tidak bosan dengan kelas saya. Dan langkahnya ialah saya akan review pengajaran saya berdasarkan rakaman video yang telah saya buat selepas ini dan melihat di manakah lompang-lompang kelemahan yang perlu saya tambahkan 'simen' pada tapaknya. Dan saya juga perlu studi cara pengajaran rakan-rakan praktikum saya yang lain dan sudah tentu memperbanyakkan usaha untuk membaca buku-buku aktiviti P&P yang boleh dilaksankan dalam kelas. Tidaklah hanya sekadar NATO "no action, talk only". Semoga Allah melorongkan jalan ke arah itu...

Berkenaan kawalan kelas, saya kurang mempunyai masalah dalam aspek ini kerana pendekatan saya agak tegas. Jadi murid tidak begitu berani untuk buat hal dalam kelas saya. Cuma mungkin ada satu dua orang murid yang kurang mengambil peduli tentang teguran saya kerana telah kebas telinga mendengar leteran daripada guru-guru lain. Tapi secara keseluruhan, saya merasakan kawalan kelas bukanlah suatu masalah yang utama apabila P&P berlangsung kerana saya lebih menumpukan kepada masalah penyampaian isi kandungan pengajaran saya. Mungkin di sekolah lain, lain pula masalahnya nanti.



Menjalani minggu-minggu terakhir


Bak kata pepatah "Alah bisa tegal biasa". Pada minggu-minggu terakhir, saya sudah kurang merasakan tekanan kerana segala perkara yang saya lakukan telah menjadi rutin harian. Baik dari segi kewangan ataupun kerahan tenaga, saya tidak memandang ia sebagai suatu perkara yang perlu dirungsingkan lagi kerana diri sudah serasi dengan sekolah ini. Andai kata saya ditakdirkan untuk posting di sekolah ini, inshaAllah saya akan terima dengan hati yang lapang.
Dan buat anak murid pula, rasa sayang saya pada mereka sudah sangat kuat bertapak di hati. Saya mendoakan mereka semua berjaya dalam kehidupan dan punya akhlak yang terpuji. Banyak nasihat yang telah saya beri (boleh saja saya dikategorikan sebagai guru yang banyak membebel). Namun, jika mereka tidak dapat semua, cukuplah satu atau dua nasihat dapat mereka amalkan. Semoga ia menjadi amal jariah saya di akhirat kelak. Untuk guru-guru SK (2) PJ, kalian sangat baik dalam melayani kami dan memahami situasi guru yang baru mahu bertatih ini. Saya amat mengharapkan agar saya ditempatkan di sekolah yang mempunyai guru-guru yang ramah seperti kalian.

Saya tutup entri ini dengan hadith Rasululllah S.A.W:

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ

Ertinya:

“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”

(HR. al-Tirmizi)

Wallahu'alam...

Bersama murid Tahun 5