Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

6/28/2010 04:14:00 PM

Sistem Pendidikan Kita, Apa Masalahnya?

Dihantar oleh thoyyibah

"Saya mahu semua tutup buku!" arah seorang Guru Sejarah.

"Cuba awak ceritakan semula apa yang awak faham tentang peristiwa kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka?" Soal guru tersebut kepada seorang murid.

"Emmm... errr... saya rasa... Parameswara... eh, bukan.. Sultan Mahmud.. emmmm..." sambil memandang kawan-kawannya yang lain untuk mendapatkan 'talian hayat'.

"Saya dah kata, awak mesti faham, bukan hafal!" bentak guru tersebut.

Semua murid tertunduk.


Ini adalah satu peristiwa yang biasa berlaku dalam kelas yang ketika ini guru akan cuba melontarkan soalan bagi melihat sejauh mana murid-muridnya telah menguasai topik yang telah diajarkan. Dan biasanya jarang ada murid yang dapat menjawab kerana masing-masing menjadi bisu. Mungkin kerana mereka memang tidak ingat atau mungkin mereka takut untuk memberi jawapan dek kerana cikgu di hadapan yang seakan ingin membaham.

Dalam keadaan lain pula, banyak juga 'cerdik pandai' yang berada di luar lapangan pendidikan cuba membuat 'analisis' mereka tentang hasil sistem pendidikan masa kini.


"Sistem exam-oriented sekarang ni la yang buat budak-budak kita jadi 'kayu' masa ditemuduga" seorang pak cik yang sedang lepak di kedai kopi meluahkan 'buah fikiran'nya.

"Nama je pelajar cemerlang, tapi perangai... Nau'zubillah... Cikgu sekolah tak ajar nak hormat orang tua ke?!" Mak Cik Siah meluahkan geramnya kerana bahunya dilanggar oleh seorang budak yang masih lengkap beruniform sekolah. Dari belakang Mak Cik Siah sudah kenal siapa budak tersebut. Hatinya panas!

"Siang malam main komputer! Tak reti-reti ke nak baca buku? Dah la penggal lepas dapat keputusan teruk! Kamu nak malukan ayah lagi depan cikgu-cikgu kamu tu?!" seorang ayah mengherdik 'anak kesayangan'nya.


Mungkin inilah antara lontaran-lontaran suara yang kedengaran bagi menggambarkan gagalnya sistem pendidikan kita sekarang ini yang disandarkan kepada exam-oriented. Jadi pelbagai usaha dilaksanakan oleh pihak sekolah dan kementerian bertanggungjawab untuk mengatasi situasi-situasi sebegini. Jangan dikata kerajaan tidak pernah berusaha. Kerana kita telah nampak ramai generasi dahulu menjadi insan profesional kini. Cuma mungkin ada suatu ketirisan yang berlaku apabila masa dirasakan bergerak lebih pantas dari dahulu. Jadi banyak 'pendekatan' dan sistem yang diguna pakai ketika era Tuanku Abdul Rahman, terasa semakin tidak releven ketika ini.

Rotan tidak releven.

Berdiri atas kerusi tidak releven.

Ketuk ketampi tidak releven.

Menghafal fakta tidak releven.

Tampar, cubit, tarik telinga, dan pelbagai hukuman lain, semua tidak releven. Jadi murid berkuasa, dan guru buat tak tahu saja. Sebab jika guru begitu prihatin terhadap murid yang bermasalah ini dan disentuhnya murid itu, alamatnya ayah atau ibu atau kedua-duanya akan datang ke sekolah dan mula menyingsing lengan ingin 'menuntut keadilan' buat anaknya.

Polimik ini ingin ditangani dengan sistem yang dirasakan lebih diplomasi dengan anak masa kini. Jadi muncullah pelbagai program-program motivasi dan out door activities di sekolah yang difikirkan dapat membentuk kembali murid-murid ini seperti diinginkan oleh semua ibu bapa, malah dapat meningkatkan kecerdasan kognitif mereka semasa dalam kelas. Malangnya, ia masih juga jauh dari mencapai sasaran. Murid masih malas untuk belajar. Malas untuk membaca. Malas mendengar bait-bait ilmu dari guru. Malas, malas dan terus malas... Sistem exam-oriented sekali lagi disalahkan yang menyebabkan murid menjadi malas belajar.

Rentetan itu, kementerian pelajaran telah mengambil pelbagai langkah drastik bagi menjadikan sistem pendidikan Malaysia tidak terlalu bergantung kepada peperiksaan. Kita tidak ingin melahirkan murid yang hanya tahu menghafal, tanpa pemahaman. Oleh itu, PTS - Penilaian Tahap Satu yang baru diperkenalkan pada tahun 1996 telah dimansukan pula pada tahun 2001. Terlalu banyak sebenarnya polisi peperiksaan yang telah diubah dari tahun 1956. (Sila klik sini untuk maklumat lanjut.)


Yang terkini adalah idea untuk memansuhkan UPSR dan PMR. Sekali imbas, idea ini ada baiknya kerana mengurangkan penggantungan murid kepada dua peperiksaan ini untuk mengukur kejayaan mereka. Namun, di satu sudut yang lain, perlu difikirkan apakah mekanisme yang terbaik bagi mengurangkan penggantungan tersebut dan menjadikan murid-murid kita lebih independent dan kritis selepas kedua-dua peperiksaan ini digugurkan? Jadi diharap kementerian memikirkan dan mengkaji sedalam-dalamnya tentang pelaksanaan dasar baru ini. Jangan nanti timbul pula "UPSR" atau "PMR" lain yang hanya berubah pada nama.

Mencari penyelesaian dalam menghadapi suatu masalah, memang perkara yang patut dilakukan oleh pihak kementerian. Tapi perlu diingat, tindakan yang diambil sekadar ingin melepaskan batok di tangga hanya akan menyusahkan generasi akan datang atas sistem pincang yang kita cuba canang. Dan akhirnya ketika mereka tidak menjadi manusia seperti yang diimpi-impikan oleh negara, ketika itu, mereka akan menuding jari menyalahkan kita atas keputusan dan dasar yang lahir daripada pemikiran kita yang singkat. Seperti usaha gali lubang, tutup lubang. Tiada kesudahan yang memuaskan, malah mencetuskan masalah lain pula.

Saya lampirkan juga di sini artikel daripada Utusan Online sebagai cetusan minda agar kita memperhalusi lagi isu ini sebaiknya.


Ubah format UPSR, mansuh PMR

KEBELAKANGAN ini banyak perubahan atau pindaan yang ingin dilaksanakan kerajaan. Salah satunya ialah memansuhkan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR). Seperti biasa ramai yang mengusulkan pandangan.

Agak merimaskan apabila polemik pemansuhan peperiksaan tersebut dibiarkan berlarutan. Ini kerana banyak pihak tertunggu-tunggu apakah keputusan sebenar kerajaan. Malang apabila isu ini disensasikan dan dipolitikkan pihak tertentu kerana memakan masa yang lama untuk dimuktamadkan.

Seharusnya pindaan, rombakan atau penstrukturan semula tidak dilakukan secara kerap kerana ia akan mengundang tanggapan negatif masyarakat dan inilah yang menyebabkan kerajaan dituduh flip-flop dalam melaksanakan sesuatu keputusan.

Mengenai peperiksaan UPSR dan PMR, secara peribadi, PMR wajar dimansuhkan tetapi tidak bagi UPSR berdasarkan justifikasi berikut. UPSR perlu dikekalkan atas dasar ia menjadi penunjuk aras pencapaian dan keupayaan murid sekolah rendah menerima pendidikan formal selama enam tahun, seterusnya dapat menilai keberkesanan pelajaran dan pembelajaran di sekolah. Pencapaian murid dalam UPSR selama ini meningkat dan peratusan semua lulus dan 100 peratus (%) A juga bertambah. Jadi, mengapa ia perlu dimansuhkan?

Kejayaan tersebut belum memadai kerana masih banyak sekolah luar bandar menunjukkan prestasi yang kurang memberangsangkan. Tahap pencapaian murid juga bergantung kepada kaedah pengajaran dan cara pemahaman yang disampaikan oleh guru.

Tambahan pula kerajaan telah menetapkan bahawa dalam tempoh tertentu pada masa akan datang, setiap bakal guru yang akan mengajar di sekolah rendah perlu memiliki kelayakan ijazah.

Sudah tentu kesemua mereka ini diberikan kepercayaan untuk mengajar di peringkat sekolah rendah. Kemuncaknya, UPSR menjadi penentu kepada sejauh manakah kelayakan tinggi yang dimiliki guru mampu menyediakan murid cemerlang UPSR sekali gus peperiksaan itu menjadi cabaran kepada guru dan murid untuk menempuhnya. Jadi, adakah wajar UPSR dimansuhkan setelah langkah penyediaan guru yang lebih berkualiti diambil?

Soal sistem pembelajaran sekarang berorientasikan peperiksaan sepatutnya tidak timbul kerana peperiksaan itu perlu dan keputusan untuk memansuhkannya dirasakan tidak tepat kerana kita mungkin mempunyai alternatif lain.

Apa gunanya jika UPSR dimansuhkan tetapi diganti dengan peperiksaan lain? Ia sama sahaja dan kita janganlah menjadikan perkara ini sebagai jenaka dengan memansuhkan UPSR tetapi selepas itu diwujudkan pula peperiksaan lain. Ia tetap peperiksaan.

Alternatif yang mungkin boleh dilaksanakan ialah mengekalkan UPSR tetapi konsep atau format peperiksaan itu perlu diubah, tidak hanya berteraskan peperiksaan bertulis sahaja tetapi mungkin boleh ditokok tambah dengan elemen lain dengan turut menyertakan pemarkahan dalam pencapaian luar kelas, keterampilan, mock interview atau kerja kursus mengikut tahap kesesuaian peringkat umur pelajar supaya lebih dinamik dan mengikut spesifikasi yang diinginkan dalam melahirkan pelajar yang lebih berkualiti dan tidak terlalu bergantung dengan keputusan peperiksaan bertulis semata-mata.

Ini membolehkan guru-guru menilai sendiri pelajar yang berpotensi dan menyerlah ketika dalam sesi pembelajaran dan keupayaan menyelesaikan tugasan yang diberikan. Ia secara tidak langsung menepati konsep penilaian berterusan yang menjadi asas kepada pendidikan sepanjang hayat.

Maka dengan itu, para pelajar juga tidaklah terlalu memfokuskan kepada pelajaran akademik sahaja tetapi mereka juga perlu mengambil bahagian dan menonjolkan kemampuan dalam setiap elemen yang akan ditetapkan dalam 'peperiksaan baru' tersebut sepanjang tempoh persekolahan selama enam tahun dan bukannya hanya bersedia pada saat-saat akhir peperiksaan seperti mana yang sering kita dengar dari mulut para pelajar sebagai last minute study.

Atau, mungkin sudah tiba masanya sekolah-sekolah sama ada sekolah rendah mahupun menengah memulakan sistem pointer iaitu dengan mengumpul purata nilaian gred (PNG) dan purata nilaian gred keseluruhan (PNGK) seperti yang diamalkan di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan universiti. Bagaimanapun, sistem ini agak rumit jika hendak dilaksanakan di sekolah rendah. Justeru, satu mekanisme baru perlu diwujudkan dengan mengguna pakai atau mengaplikasikan sistem ini tetapi disuaipadan dengan tahap sekolah rendah agar lebih relevan.

Melalui sistem ini, pemarkahan pelajar ditentukan berdasarkan peratusan tertentu yang telah ditetapkan untuk beberapa elemen pada setiap semester sepanjang tempoh persekolahan. Sebagai contoh, 40% daripada markah peperiksaan bertulis UPSR akan ditambah dengan kerja kursus (10%), kehadiran (10%), partisipasi dalam kelas, (10%) , dan kokurikulum (30%) setiap semester. Kesemua markah tersebut akan dikumpul dan dikira sebagai purata lalu diterjemahkan sebagai keputusan keseluruhan UPSR serta diberikan gred bagi setiap mata pelajaran. Ini bermakna purata markah yang telah dikumpul sejak darjah 1 hingga 6 akan menunjukkan keupayaan dan nilai sebenar murid itu.

PMR pula dilihat lebih wajar dimansuhkan kerana ia sekadar satu platform untuk menempatkan pelajar ke sekolah dan aliran tertentu apabila mereka menginjak di tingkatan empat dan lima (menengah atas).

Mungkin ada yang menyatakan PMR boleh dijadikan sebagai medan untuk menebus kesilapan dan kegagalan UPSR agar pelajar boleh berhijrah dari sekolah menengah harian biasa ke sekolah berasrama penuh (SBP) atau ke MRSM atau mana-mana sekolah elit setelah mereka memperoleh keputusan yang cemerlang dalam PMR. Ya, mungkin alasan tersebut boleh dijadikan sandaran tetapi adakah menempatkan diri di sekolah pilihan menjadi keutamaan berbanding dengan keputusan cemerlang yang perlu diperoleh?

Di sinilah kita dapat lihat mengapa perlunya UPSR dikekal dan diperkasakan supaya murid mempunyai kesedaran dari awal lagi untuk berusaha dan meningkatkan kemahiran insaniah agar dapat menempatkan diri di sekolah elit dengan pencapaian membanggakan apabila mereka berada di peringkat sekolah menengah.

Kita tidak mahu PMR sekadar dijadikan alat untuk menebus kembali kegagalan UPSR seolah-olah peperiksaan tersebut merupakan talian hayat bagi mereka yang lambat menerima kesedaran. Kita tidak mahu apabila calon UPSR mendapat keputusan yang tidak memberangsangkan, mereka akan menaruh harapan pula kepada PMR dengan kata-kata ini, "tak apa, PMR nanti aku nak berusaha lebih baik". Ia menggambarkan para pelajar gemar bertangguh dan terlalu mengharap peluang kedua untuk mencapai kejayaan. Tanggapan ini perlu diubah.

Selain itu, kewujudan PMR telah memberi tekanan kepada pelajar khususnya apabila mereka berada di tingkatan tiga. Jika sekolah rendah hanya mempunyai satu peperiksaan iaitu UPSR sepanjang enam tahun persekolahan, mengapa di peringkat sekolah menengah para pelajar perlu menghadapi dua peperiksaan iaitu PMR dan SPM dalam tempoh lima tahun persekolahan? Faktor peringkat umur, tempoh masa dan tahap kesukaran kurikulum juga patut diberikan perhatian.

Tempoh lima tahun dengan dua peperiksaan itu dilihat membebankan pelajar. Adalah lebih baik jika 'halangan' yang perlu dilalui pelajar tingkatan tiga dihapuskan kerana ia akan menawarkan satu nilai masa dan ruang yang selesa bagi pelajar meneruskan pelajaran dan kegiatan luar kelas tanpa dikenakan sekatan dan tekanan peperiksaan.

Perlu diketahui bahawa terdapat sekolah yang mengehadkan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum apabila mereka berada di tingkatan tiga atas alasan mereka harus menumpukan kepada soal akademik, tambahan pula banyak program ilmiah dan kem kecemerlangan telah dirangka pihak sekolah sebagai mempersiapkan diri mereka untuk menghadapi PMR. Ini merupakan satu bentuk tekanan kepada pelajar kerana keinginan mereka untuk bergiat aktif dalam aktiviti luar kelas telah dinafikan.

Maka kewajaran untuk memansuhkan PMR dilihat lebih relevan kerana fungsi dan peranannya tidak menjadi suatu keutamaan jika dibandingkan dengan UPSR.

PENULIS ialah pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia

6/28/2010 01:36:00 AM

Membuka Ruang Lingkup Pemikiran

Dihantar oleh thoyyibah

Isu terkini tentang penyertaan secara rasmi 40 orang ulama' muda ke dalam UMNO mendapat reaksi yang pelbagai dari segenap lapisan masyarakat. Lantas, tulisan saya ini bukanlah mahu menyokong atau menentang. Jauh sekali mahu memutuskan niat atas setiap perlakuan. Jarang sekali saya ingin menulis tentang politik kerana masyarakat kita terlalu cepat melatah bila suatu pandangan atau situasi itu berlawanan dengan fikrah mereka. Cepat saja pelbagai label akan dicopkan. Jadi, saya sekadar membina kefahaman sendiri berdasarkan pembacaan dari satu tajuk artikel ke suatu artikel lain. Dan saya semak pula beberapa wall page di facebook beberapa orang ilmuan yang berada dalam senarai rakan saya untuk melihat komen mereka tentang isu ini. Malah dalam laman sesawang ILUVISLAM juga ada forum yang agak 'panas' yang berdiskusi tentang hal yang sama.

Saya pulangkan semula isu ini kepada pembaca sama ada mahu melihatnya sebagai suatu yang positif ataupun sebaliknya. Cuma jangan terlalu cepat kita membuat andaian walau kita di pihak mana pun. Bukalah seluas-luasnya minda kita untuk melihat isu ini dan berfikir dengan akal, bukan dengan emosi. Semoga kita mendapat suatu pelajaran daripadanya.


-Malaysiakini:


-Harakahdaily:


Status FB:




-TV SUNNAH


-umnohq

6/28/2010 12:02:00 AM

Piala Dunia: Menuntut Waspada

Dihantar oleh thoyyibah

Semua orang berkata tentang acara yang satu ini. Namun, perlu diingat bahawa janganlah kita terlalu leka dan berlebih-lebihan dengan sesuatu perkara hingga menjejaskan urusan seharian dan tanggungjawab kita kepadaNya. Allah berfirman yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengharamkan benda-benda yang baik-baik yang telah dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas (pada apa yang telah ditetapkan halalnya itu); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas." Surah Al-Maa'idah: 87

Sangat jelas Allah tidak suka kepada hambaNya yang melampaui batas. Peringatan itu terus hadir dalam kalam Allah ini yang menunjukkan kita perlu bersederhana dalam setiap perkara. Bersukan itu tidak salah tapi yang bermasalah membelakangkan waktu solat kerana ingin bersukan. Maka ia menunjukkan kita telah melampaui batas dalam hal bersukan. Berkenaan dengan isu Piala Dunia ini, saya menemui artikel yang padat dengan info yang boleh sama-sama kita fikirkan. Mungkin ada yang beranggapan apa yang ditulis ini terlalu ekstrim kerana ada peminat bola yang menonton piala dunia hanya sekadar "suka-suka" (merujuk kepada diri sendiri). Namun perlu diingat, dari suka-sukalah timbul pula rasa leka dan lagha kerana timbul rasa seronok melihat kelincahan pemain "menggula-gulakan" bola yang satu di atas padang lantas kita cepat sahaja terlupa atau buat-buat lupa tentang urusan kita yang lainya. Jadi, cubalah kita mengambil pengajaran tentang apa yang patut dan tidak patut kita lakukan dalam keghairahan kita melihat mereka menendang bola. Semoga anda mendapat manfaat dari artikel Sihir Piala Dunia 2010 ini.



SIHIR PIALA DUNIA 2010

Siapa tidak tahu kejohanan bola sepak Piala Dunia 2010 yang sedang berlangsung sekarang? Dari kanak-kanak hinggalah ke warga emas, baik lelaki mahupun wanita, tanpa mengira keturunan, pangkat, kaya atau papa, boss atau drebar, baik mereka yang tinggal di singgahsana kekuasaan yang serba mewah mahupun mereka yang tidur hanya beratapkan langit, baik mereka yang tinggal di negara maju mahupun mundur, malah tidak keterlaluan jika dikatakan hampir kesemua penduduk bumi tahu akan kejohanan yang berlangsung empat tahun sekali ini. Begitulah hebatnya Piala Dunia, ibarat sihir yang memukau seluruh manusia! Apa yang menyedihkan kita ialah terdapat begitu ramai dari kalangan umat Islam yang turut terkena sihir ini. Berapa ramai yang matanya terpaku di depan televisyen dan lidah mereka akan dibasahi dengan ‘zikir’ bola sepak setiap pagi, petang dan malam. Setiap Muslim pencinta bola tidak leka dan lalai dari mengetahui perkembangan perlawanan. Rasanya tidak afdhal jika tidak berbicara tentang bola di dalam setiap pertemuan dengan kawan-kawan.

Piala Dunia yang berlangsung 11 Jun - 11 Julai 2010 ini telah menjadi satu magnet besar yang yang dapat menarik perhatian sebahagian besar penghuni planet bumi. Tidak hanya itu, Piala Dunia ini telah berjaya mengubah ’pola hidup’ manusia di mana secara sedar atau tidak, mereka akan menyesuai atau‘melaraskan’ jadual hidup mereka dengan kejohanan tersebut. Paling tidak, dalam sebulan ini, ramai penduduk dunia akan mengubah pola menonton televisyen, termasuk mengubah pola tidur, pola perbelanjaan dan pola perbincangan. Malah ramai yang tidak berpuas hati jika hanya menonton di rumah. Mereka sanggup ke kedai atau ke mana-mana tempat yang ada skrin besar dan menontonnya beramai-ramai untuk ‘merasakan’ suasana dan aura perlawanan umpama berada di stadium.

Dari segi sejarah, bola sepak Piala dunia pertama kali dicetuskan pada 26 Mei 1928 di Amsterdam. Sebelumnya bola sepak hanya dipertandingkan di sukan olimpik. Piala Dunia pertama berlangsung di Uruguay pada 13-30 Julai 1930. Presiden FIFA pada waktu itu, Jules Rimet, berharap pertandingan antara negara ini dapat mencipta perdamaian dunia. Kejohanan pertama itu disertai oleh 13 buah negara yakni Amerika Syarikat, Perancis, Romania, Belgium, Yugoslavia, Argentina, Chile, Mexico, Brazil, Bolivia, Uruguay, Peru dan Paraguay yang kesemuanya adalah negara non-muslim. Tuan rumah Uruguay keluar sebagai juara setelah mengalahkan Argentina dengan 4-2 di perlawanan akhir yang melayakkan negara tersebut memperolehi trofi Jules Rimet Cup yang bertatahkan emas. Semasa Perang Dunia II, kejuaraan ini terhenti selama 12 tahun. Ia dimulai kembali pada tahun 1950 di Brazil. Pada tahun 1970 di Mexico, FIFA telah memutuskan untuk Brazil menyimpan piala Jules Rimet kerana berjaya menjadi negara pertama yang menjuarai kejohanan itu sebanyak 3 kali iaitu pada 1958, 1962 dan 1970. FIFA kemudian membuat trofi dunia yang baru dengan menggunakan emas 18 karat dengan ketinggian 36cm dan berat 4.97kg, yang menjadi rebutan hingga sekarang. Piala ini tidak boleh disentuh oleh sesiapa pun kecuali oleh negara pemenang. Untuk menghiburkan masyarakat dunia, replikanya telah dibuat dan diusung mengelilingi dunia setiap kali acara itu menjelang. Piala ini bak berhala yang didewakan oleh masyarakat dunia, khususnya pencinta bola sepak.

Sihir Bola Sepak

Piala Dunia ibarat sebuah sihir yang nyata. Gara-gara bola, ramai orang boleh lupa akan penderitaan diri sendiri, apatah lagi penderitaan orang lain. Setidak-tidaknya buat sementara waktu segala penderitaan seolah-olah tiada dan tidak pernah ada. Mereka tidak peduli lagi dengan isu-isu yang berlaku di luar bola. Kalau ada pun yang peduli, jumlahnya hanya sedikit sahaja. Sihir bola sepak merasuk jauh ke dalam diri manusia sehingga ke peringkat wujudnya manusia yang meng‘agama’kannya. Di beberapa negara Eropah, kaum Nasrani enggan datang ke gereja. Mereka lebih rela pergi ke stadium menonton pertandingan walaupun harus membayar mahal untuknya. Kita juga sering mendengar berapa ramai dari umat Islam yang ‘lebih redha’ menonton bola dan sanggup meninggalkan solat kerana tidak mahu terlepas perlawanannya. Para pemain bola sepak telah menjadi ‘Tuhan’ baru bagi sesetengah manusia. Ada penggila bola sampai ke tahap memuja bintang bola sepak mereka melebihi segala-galanya. Di Argentina sebagai contoh, pemuja Diego Maradona mendirikan Gereja Maradona Iglesia Maradoniana. Maradona telah dianggap sebagai ‘Tuhan’. Dan diberitakan bahawa pengikut ‘agama’ Maradona ini mencapai 15 ribu orang di seluruh dunia. Agama yang didirikan pada 30 Oktober 1998 –hari lahirnya Maradona- ini memiliki kitab suci mereka sendiri iaitu buku biografi Maradona dan ‘10 Perintah Tuhan’ ala mereka sendiri. Salah satu perintah tersebut adalah kewajipan untuk mencantumkan nama Diego kepada anak-anak mereka. Iglesia Maradoniana mempunyai tarikh keramat mereka sendiri yang dimulai dari tahun 1960 iaitu tarikh lahirnya bintang bolasepak dunia tersebut. Bagi mereka, tahun 2010 adalah sama dengan tanggal 50 AD (After Diego). Nombor 10 milik Maradona, dianggap bukan sekadar angka semata-mata, tetapi Diego 10’s, jika diolah akan menjadi D10S (dios) yang dalam bahasa Sepanyol bermaksud ‘Tuhan’.

Sihir bola memang luar biasa. Dahulu pemain Argentina Lionnel Messi disamakan dengan Jesus, kerana jasanyalah Barcelona telah mengalahkan Arsenal. Yang menyamakannya tidak lain adalah pelatih Argentina sendiri, Diego Maradona. Di kalangan umat Islam, sihir bola sepak telah berjaya memukau para pengusaha Arab yang berlumba-lumba membeli kelab bola sepak. Mereka rela menghamburkan wang mereka berbilion-bilion hanya untuk membeli sebuah kelab bola sepak. Syeikh Mansour membeli Manchester City dengan harga RM1 billion. Suliman al-Fahim membeli Portsmouth sebanyak RM353 juta. Dan dilaporkan bahawa Putera Faisal bin Fahd bin Abdullah dari Saudi berniat membeli Liverpool dengan nilai RM1.84 billion. Sungguh ironi keadaan ini, di saat umat Islam menderita di seluruh dunia, para Kapitalis ini sibuk menghamburkan harta kepada suatu yang sia-sia. Masyarakat Arab bertambah gila bola sejak masuknya Arab Saudi ke pusingan akhir Piala Dunia 1998. Stadium-stadium bola sepak di negara Arab selalu penuh dengan penonton dengan masing-masing mempunyai kelab kesukaan (favourite club) masing-masing. Sungguh mengaibkan kerana terdapat banyak peristiwa di mana pengulas perlawanan bola melaungkan takbir ‘Allahu Akbar’ ketika pemain membuat jaringan, walaupun penjaring gol itu adalah orang kafir!

Kapitalisme Di Sebalik Piala Dunia

Kali ini (2010), giliran Afrika Selatan pula untuk menjadi tuan rumah kepada sukan bola sepak terbesar dunia ini. Sekali fikir, sungguh aneh bagaimana negara semiskin Afrika Selatan boleh terpilih untuk menjadi hos kepada temasya berprestij ini. Dari segi infrastruktur, sebenarnya Afrika Selatan masih belum siap. Negara itu termasuk negara penghutang yang besar, tapi kenapakah negara paling selatan itu berhasil menjadi penyelenggara kejohanan besar empat tahun sekali ini? Untuk menjayakan Piala Dunia yang pertama di benua Afrika ini, Afrika Selatan mesti menyediakan 10 buah stadium sedangkan yang sedia ada hanya lima buah, itupun tidak memenuhi syarat dengan pelbagai kekurangannya. Mahu tidak mahu, lima buah stadium baru terpaksa dibina dan yang sedia ada diperbaiki. Kos keseluruhannya mencecah berbillion dolar. Soccer City Stadium sahaja melebihi RM1.4 billion. Justeru, bagaimana hal ini boleh dijayakan jika tidak adanya campurtangan dari para Kapitalis? Semua tahu bahawa Afrika Selatan masih berada di bawah bayang-bayang Barat. Walaupun majoriti penduduk negara itu adalah berkulit hitam, namun yang menguasainya adalah kulit putih. Melalui tangan Kapitalis global berkulit putih inilah kesemua rancangan dapat disiapkan sebagaimana dirancang. Dalam waktu dua tahun, semua stadium berjaya disiapkan. Para pekerja kulit hitam dikerah bekerja siang dan malam sehingga terjadi mogok yang melibatkan lebih kurang 70,000 pekerja kerana tidak berpuas hati dengan jumlah gaji yang diterima berbanding jam kerja yang melampau.

FIFA selaku organisasi bola sepak dunia adalah dalang (mastermind) kepada semua perkara. Boleh dikatakan semua perkara yang melibatkan piala dunia ini tidak boleh dilakukan kecuali dengan izin FIFA. “FIFA adalah satu-satunya pihak yang yang meraih untung dari Piala Dunia”, keluh Grant Abramhamse, seorang pengusaha rantai kunci (keychain) yang ingin mengeluarkan rantai kunci khas Pila Dunia namun tidak dibenarkan FIFA untuk menjual produknya kerana dikatakan bertentangan dengan hakcipta. Sebuah headline media setempat menulis judul besar “Welcome to the Republic of FIFA” (Selamat datang ke Republik FIFA) sebagai bentuk perli yang menggambarkan kekecewaan warga Afrika yang merasakan badan bola sepak dunia itu telah memegang kendali (kuasa) atas segala yang berkaitan dengan Piala Dunia. FIFA mendapat hak memerintahkan pemberhentian segala produk yang berlambangkan Piala Dunia. Di samping mengurus pemasaran, kesemua sembilan buah kota di Afrika di mana berlangsungnya kejohanan, diwajibkan terikat dengan peraturan FIFA yang mengatur segala aktiviti termasuk di luar stadium. Dilaporkan bahawa badan bola sepak gergasi itu telah mengajukan 451 kes dakwaan pelanggaran pemasaran, mulai dari industri penerbangan hinggalah ke produk gula-gula. FIFA memberi alasan bahawa ini adalah usaha untuk melindungi penaja rasmi yang telah membenamkan modal mereka untuk mendapat hak eksklusif Piala Dunia.

Ketua Eksekutif Piala Dunia 2010, Danny Jordaan menjangkakan bahawa FIFA akan memperolehi keuntungan sebesar USD3.5 bilion dari Piala Dunia kali ini. Keuntungan juga akan dikaut oleh rakan niaga FIFA mulai dari syarikat penerbangan rasmi, hak penyiaran rasmi, hotel rasmi dan lain-lain penaja besar rasmi lagi. Pengeluar alatan sukan Adidas misalnya dijangka mengaut keuntungan USD1.7 bilion, demikian pula dengan Nike, Puma dan Umbro yang dikatakan bakal mengaut nilai yang hampir sama. Tidak sekadar itu, keuntungan juga bakal dikaut oleh syarikat pengeluar kondom. Ini kerana, pemerintah Afrika Selatan memerlukan sejuta kondom kerana sekitar 40 ribu pelacur dijangka akan ‘hadir’ sama bagi memeriahkan temasya. Ini belum lagi termasuk pengeluar minuman keras yang bakal meraih keuntungan yang mungkin jauh lebih besar. Apatah lagi ‘pengusaha’ judi yang bakal menjadi juara dalam meraih keuntungan yang paling besar, bukan sahaja di Afrika, malah di seluruh dunia. Pasar judi di Britain sahaja mengharapkan dapat meraih lebih 1 bilion pound sterling. Hatta di Malaysia pun, para Kapitalis judi, dan kerajaan judi Malaysia akan mendapat keuntungan besar dengan ‘usaha baik’ Kementerian Kewangan yang telah menghalalkan judi bola di sepanjang kejohanan Piala Dunia ini. Pendek kata, yang menjadi juara di dalam Piala Dunia sebenarnya adalah para Kapitalis!

Sukan Menurut Islam

Suatu hal yang kita dapat menduga akan berlaku di sepanjang berlangsungnya Piala Dunia ini adalah, bukan hanya akan terjadi perlawanan bola sepak semata-mata, malah yang jauh lebih besar dari itu, akan terjadinya kemaksiatan dan ‘kesyaitanan’. Judi, arak, pelacuran, perzinaan dan sebagainya akan menyelebungi bumi Afrika Selatan itu. HIV/AIDS mungkin akan meningkat berlipat kali ganda memandangkan fakta bahawa Afrika Selatan sememangnya tergolong dalam negara dengan pengidap HIV/AIDS terbesar di dunia. Dari sisi politik, kejohanan bola sepak Piala Dunia ini merupakan usaha sistematik puak kuffar untuk meningkatkan lagi fanatisme assabiyyah (kebangsaan) dan wathaniyyah (patriotisme). Penduduk sesebuah negara pastinya akan menyokong negara mereka dengan perasaan yang membuak-buak mengharapkan kemenangan negaranya dan mereka akan merasa sedih, malah ramai yang tidak akan segan silu menangis dan meratap jika negaranya kalah. Sesungguhnya tidak ada keuntungan yang diperolehi oleh umat Islam dari bola sepak, baik Piala Dunia atau piala lainnya, kecuali ‘kepuasan sementara’. Malah sebenarnya boleh terjadi kerugian darinya kerana ternyata banyak masa dan tenaga umat Islam dicurahkan untuk bola. Ramai di kalangan umat Islam yang sanggup menghabiskan masa berjam-jam untuk menyaksikan perlawanan bola, masa yang sama yang tidak sanggup digunakan untuk hadir di kelas-kelas agama. Ramai yang sanggup berjaga atau bangun malam untuk menghadap bola sepak, hal yang sama tidak sanggup dilakukan untuk bertahajud menghadap Allah.

Bola sepak merupakan suatu permainan atau ‘lahwun’. Lafaz lahwun terdapat di dalam Al-Quran dan Al-Hadis. Rasulullah SAW bersabda,

“Hendaklah kalian sentiasa berlatih memanah kerana ia merupakan sebaik-baik lahwun
[HR Al-Bazzar & At-Thabrani].

Lahwun di sini membawa maksud permainan. Dalam Islam, sukan termasuk lahwun yang diperbolehkan selama mana tidak ada unsur haram di dalamnya. Kebolehan ini juga dibatasi selama mana tidak mengakibatkan tertinggalnya suatu kewajipan. Manakala jenis sukan yang dianjurkan oleh Islam adalah sukan yang tujuannya membina setiap Muslim untuk menjadi seorang mujahid (ahli jihad) misalnya berkuda, memanah, menembak, merejam lembing, renang, lari, seni mempertahankan diri dan seumpamanya. Sabda Rasulullah SAW,

“Setiap permainan di dunia ini adalah batil kecuali tiga perkara: memanah, menjinakkan kuda dan bermain dengan isteri”
[HR al-Hakim].

Yang dimaksudkan dengan batil di sini ialah sia-sia atau yang seumpamanya, yang tidak berguna serta tidak menghasilkan buah yang dapat dipetik [lihat Al-Muwaafaqaat, Jilid l, m/s 84].

Dalam hal ini, Imam As-Syathibi menyatakan, “Hiburan, permainan dan bersantai adalah mubah (boleh) asal tidak terdapat suatu perkara yang terlarang.” Selanjutnya beliau juga menambahkan, “Namun demikian, perkara tersebut tercela dan tidak disukai oleh para ulama. Bahkan mereka tidak menyukai seorang lelaki yang dipandang tidak berusaha untuk memperbaiki kehidupannya di dunia dan tempat kembalinya di akhirat kelak, kerana ia telah menghabiskan waktunya dengan berbagai macam kegiatan yang tidak mendatangkan suatu hasil duniawi atau ukhrawi.”

Khatimah

Wahai kaum Muslimin! Di sebalik Piala Dunia yang berlangsung sekarang, dengan melihat apa yang berlaku, kita sesungguhnya tidak dapat menolak bahawa terdapat kelicikan Barat di balik semua ini. Selain usaha menguasai dunia, mereka menginginkan agar masyarakat dunia, khususnya umat Islam terus lena dengan pelbagai pesta, pesta bola, pesta arak, pesta zina, pesta judi dan bermacam-macam lagi pesta kemaksiatan yang muncul seiring dengan kejohanan bola sepak. Setidak-tidaknya, ini adalah salah satu protokol yang tertulis di dalam Protokol Zionis walaupun ada pihak yang mempertikaikan kesahihannya. Tokoh Yahudi, Samuel Zwemer dalam Persidangan Misi Zionis di Jerusalem pada 1935, dalam ucapannya menegaskan, “Misi utama kita bukanlah menjadikan orang-orang Islam bertukar agama menjadi Kristian atau Yahudi, tetapi cukuplah dengan menjauhkan mereka dari Islam...Kita jadikan mereka sebagai generasi muda Islam yang jauh dari Islam, malas bekerja (untuk Islam), suka berfoya-foya, senang dengan segala kemaksiatan, memburu kenikmatan hidup dan orientasi hidupnya semata-mata untuk menuaskan hawa nafsunya...”.

Justeru, berhati-hatilah wahai kaum Muslimin agar kalian tidak terkena sihir bola sepak ini sehingga menjauhkan kalian dari Islam! Pertandingan bola sepak mahupun pertandingan apa sekalipun di peringkat dunia telah dijadikan medium oleh Barat untuk umat Islam mempertahankan semangat nasionalisme dan patriotisme (yang diharamkan Islam) yang sekaligus menghalang dan mempersulitkan lagi penyatuan di kalangan negara kaum Muslimin di bawah satu kesatuan pemerintahan. Bagi Barat, penyatuan umat Islam di bawah sistem pemerintahan yang satu, yakni Daulah Khilafah, adalah suatu mimpi ngeri yang mereka berusaha halangi selama ini dan mereka tidak akan membiarkan hal ini terjadi. Berwaspadalah dan berusahalah ke arah menegakkan semula Daulah Khilafah dan Insya Allah, dengan tertegaknya institusi agung politik umat Islam ini, kita akan dapat menjadikan mimpi ngeri Barat sebagai sebuah kenyataan!

6/03/2010 04:32:00 PM

Genggam Bara Api Biar Sampai Jadi Abu

Dihantar oleh thoyyibah

"Kamu nak keluar nanti jadi guru dengan gaji SPM??" kami dikejutkan dengan soalan oleh pensyarah IPG Kampus Bahasa Melayu. Mereka datang ke kampus kami untuk membuat Pra-Audit MQF (Malaysia Qualification's Framework). Soalan sinis yang dilontarkan ketika beliau membuat sesi interbiu berkumpulan sangat memberi tekanan kepada kami. Mana mungkin saya dan sahabat seangkatan sanggup memperoleh gaji setaraf SPM selepas 5 tahun setengah kami "disekolahkan" di IPG. Bukan tidak bersyukur dengan gaji dan status yang dinyatakan tadi, jauh sekali ingin merendah-rendahkan mereka yang bekerja dengan kelulusan tersebut. Tapi dalam situasi kami yang matlamat belajarnya ingin mendapat segulung ijazah perguruan, kami akan tertunduk malu jika ijazah tersebut tidak diiktiraf dan akhirnya pulang ke pangkuan keluarga tidak seperti yang mereka harapkan. Seperti kata sahabat saya, Shafiq "Orang-orang kampung dah tahu nak jadi guru berijazah ni!"Bayangkan betapa kecewanya kami nanti...

Tambahan pula, IPG-KBA @ IPBA, dijadikan tempat untuk audit bagi kursus Kajian Sosial. Selain IPBA, IPG-Kampus Sultan Mizan (IPSM), Terangganu dan IPG-Kampus Pendidikan Islam (IPIS), Bangi turut menawarkan kursus Kajian Sosial. Jadi, sebagai wakil kepada kumpulan kursus ini, kami menjadi penentu sama ada sahabat-sahabat di kedua-dua kampus tersebut yang mengambil kursus yang sama mendapat pengiktirafan ijazah atau sebaliknya. Maksudnya, kami di IPBA, TIDAK BOLEH GAGAL dalam audit tersebut, kerana implikasinya terlalu besar. Inilah hakikat yang kami terpaksa telan bila menjadi anak sulung bakal guru-guru berijazah kepada IPG. Setiap sistem yang ada masih baru, dan kami perlu berdepan dengan pelbagai kekurangan dalam segala aspek.


Sesi Interbiu Berkumpulan

Pulang sahaja ke asrama, pada hari yang sama, saya mendapat mesej daripada salah seorang pensyarah saya. Sebahagian mesej tersebut berbunyi: "Berdasarkan jawapan student (dalam sesi interbiu), IPBA gagal MQA." Saya dapat agak perkara ini. Memang kami belum cukup bersedia dengan interbiu tersebut. Bila ditanyakan "Apakah topik pertama yang dipelajari dalam mata pelajaran Perkembangan Kanak-Kanak?" Mata saya terkebil-kebil. Sangat susah untuk mengingat kembali susunan tajuk dalam subjek yang telah pelajari 3 tahun lepas... Dan bila diajukan soalan "Apakah yang kamu pelajari dalam subjek PSS 3102?" Aduh... selama ini kami tidak pernah ambil peduli pun tentang kod mata pelajaran. Tak mungkin kami dapat menjawab soalan tersebut jika kami tidak tahu apakah subjeknya! Jadi, tidak hairanlah jika kami semua gagal dalam sesi interbiu tersebut.

Interviewer daripada IPG - Kampus Bahasa Melayu.


Sebagai mengatasi masalah ini, kami telah diberi buku panduan kursus yang sepatutnya diberi ketika kami foundation. Pensyarah penyelaras kami memberitahu ada pihak yang terlepas pandang terhadap pengagihan buku tersebut kepada kami supaya kami mengetahui kandungan keseluruhan program ini. Tak mengapalah. Mungkin jika kami telah ada buku panduan tersebut daripada awal pun belum tentu kami betul-betul serius untuk menghafal dan memahami isi kandungannya. InshaAllah, kami masih punya masa untuk menghadam segala isi kandungannya dalam masa sebulan ini sebelum audit MQF sebenar dijalankan. Semoga Allah memudahkan pemahaman kami...

Buku Panduan PISMP Kajian Sosial



Menagih Usaha Luar Biasa

Rentetan daripada pra-audit tersebut, setiap ahli kelas kami merasakan diri masing-masing bertanggungjawab untuk memberi. Memberi dalam erti kata menyumbangkan tenaga selama beberapa hari untuk membuat penambahbaikan dalam masalah yang sangat ketara, iaitu dokumentasi. Kecuali bagi mata pelajaran Elektif 2, iaitu subjek-subjek berkaitan Bahasa Inggeris yang telah kami siapkan pada setiap semester, semua subjek lain perlu kami dokumentasikan termasuk aktiviti kokurikulum dan projek luar. Mendokumentasi setiap perkara yang dipelajari selama 4 tahun bukan suatu tugas yang mudah. Apatah lagi selama ini kami tidak membuat filing secara sistematik dan banyak nota-nota yang telah menjadi makanan anai-anai. Maka, jika ramai antara kami yang sudah berputus asa, tak mungkin fail-fail tersebut dapat disiapkan. Rasa MALAS perlu dibuang jauh-jauh. Niat hendak bercuti semester lebih awal terpaksa dipadamkan. Kami perlu meletakkan usaha terhadap perkara yang kami pandang sambil lewa selama ini. Itulah orang kata, "bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian..." Mungkin kami sudah banyak bersenang lenang sebelum ini, jadi tibalah masa untuk kami susah untuk merealisasikan harapan mendapat ijazah. Tapi, betulkah kami banyak bersenang lenang? Saya tak begitu pasti...

Ironinya, tatkala Rejim Zionis menyerang flotilla yang membawa misi bantuan ke Qaza, saya bersama sahabat-sahabat berkampung di bilik MQF untuk bersengkang mata berhadapan dengan fail dan kertas dari hari Isnin hingga Khamis. Ketika tangan menadah memohon doa diselamatkan mereka yang berada dalam kapal dan dalam tawanan Israel, hati kecil kami merintih agar urusan filing MQF ini dapat disiapkan secepatnya. Dua situasi ini bukanlah suatu perbandingan. Hanya melukis suatu gambaran yang dihadapi dalam masa beberapa hari ini. Perbelanjaan untuk fotostat ditanggung sepenuhnya oleh kami. Jadi, di kala masing-masing sudah kekeringan sumber kewangan, duit untuk kerja fotostat terasa amat perit untuk dikeluarkan. Mujur sahaja ada insan pemurah mewakafkan buat sementara printernya untuk dijadikan mesin fotostat. Jadi banyak juga kos yang dapat dijimatkan. Alhamdulillah... Terima kasih kepada Muhammad Shafiq.


Suasana dalam Bilik MQF: Akhirnya guys menunjukkan usaha mereka untuk mencapai cita-cita... Bukan senang nak tengok suasana sibuk macam ni... :)


Printer yang menjadi mesin fotostat


Allah itu Maha Adil

Genggam Bara Api, Biar Sampai Jadi Abu... Kami tidak mahu ada kerja yang tertangguh lagi dan akhirnya akan memberi kesulitan semula kepada kami. Semuanya perlu disiapkan. Walaupun kepala dah agak sakit dan mata pula sering sahaja tidak dapat fokus, tapi kudrat yang ada akan tetap saya kerah. Saya yakin, sahabat-sahabat lain juga telah melakukan perkara yang sama. Jelas sekali, kami betul-betul bersungguh dalam hal akreditasi ini. Setiap ahli kelas telah menunjukkan usaha mereka. Jadi kini, kami bertawakkal kepada Allah untuk menentukan hasil daripada apa yang telah kami usahakan. Alllah Maha Adil untuk memberikan apa yang sepatutnya diperolehi oleh hamba-hambaNya. Dan semoga ibu bapa kami boleh tersenyum melihat apa yang telah kami usahakan dan kami capai sepanjang berada di bawah asuhan IPG dan seterusnya keluar sebagai guru berijazah yang dapat mencurahkan bakti kepada anak bangsa. Ameen~

6/02/2010 01:12:00 AM

Qunut Nazilah

Dihantar oleh thoyyibah

Qunut nazilah dalam solat lima waktu

KUALA LUMPUR. 1 Jun: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengarahkan seluruh ahli kepimpinan dan penyokong PAS serta meminta umat Islam di seluruh dunia agar membaca Qunut Nazilah dalam tiap-tiap solat lima waktu bermula hari ini.

Demikian dimaklumkan oleh setiausaha politiknya, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar dalam satu kenyataan ringkas kepada Harakahdaily, sebentar tadi.
Ini, katanya bagi memohon kepada Allah agar dibinasakan rejim zionis Israel serta diberikan kekuatan kepada kumpulan sukarelawan yang sedang ditahan dan berhadapan dengan rejim zionis itu di Gaza dan seluruh dunia.

Sumber: Harakahdaily

Bacaan Qunut Nazilah dan terjemahannya: