Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

10/25/2010 11:22:00 PM

SMK Petaling: Program Quantum Ilahiyah

Dihantar oleh thoyyibah

Syukur ke hadrat Ilahi atas segala kesempatan dan peluang yang diberi. Baru-baru ini saya dibukakan peluang untuk terlibat mengendalikan Program Quantum Ilahiyah yang dikepalai oleh Ustaz Ahmad Zulkarnain (Ustaz Zul). Melalui status di profil Facebook beliau yang meminta bantuan untuk mengendalikan program tersebut, saya dengan besar hati menawarkan diri untuk membantu beliau.

Ustaz Zul meluangkan sedikit masa beberapa hari sebelum program untuk memberi sedikit taklimat kepada saya tentang modul program yang beliau gunakan. Modul Quantum Ilahiyah. Pertama kali saya mendengar nama program tersebut. Beliau juga turut membekalkan modul penuh yang telah dijalankan di INTEC beberapa bulan lepas. Dalam mentelaah modul tersebut, saya nampak betapa kuatnya asas modul ini. 3W (Life for a place of Worship, Wealth & Warfare)


Kombinasi ZIKR, PIKR dan MIKR kelihatan sangat mantap. Walaupun pada awalnya saya melihat modul tersebut seperti terlalu padat, namun selepas melalui sendiri pengalaman bersama-sama dalam program tersebut, saya dapat melihat dengan jelas perkaitan-perkaitan yang diwujudkan.

Untuk program di SMK Petaling (melibatkan pelajar tingkatan 1 - 3, seramai 78 orang), saya membantu untuk menjaga slide persembahan sepanjang program. Jadi saya perlu meneliti terlebih dahulu slides yang ada supaya saya hanya menekan slide yang ingin dibincangkan oleh Ustaz Zul.

Pendekatan yang digunakan sangat technology oriented. Saya mengawal muzik latar sepanjang masa di samping slide video dan gambar. Para peserta kelihatan segar dan aktif. Malah apabila ada kelibat kebosanan di wajah peserta, cepat sahaja Ustaz Zul membuat aktiviti yang melibatkan pergerakan fizikal. Saya yakin, pengurusan kumpulan seperti ini tak mungkin berjaya sekiranya Ustaz Zul kurang mempunyai pengalaman menguruskan pelbagai karenah peserta. Jadi saya berazam untuk mempelajari kemahiran tersebut daripada beliau. sekurang-kurangnya saya dapat menggunakan kemahiran ini untuk menguruskan kelas apabila posting kelak. inshaAllah, saya akan sentiasa juga mencari peluang untuk menyertai program ini di masa akan datang...

kredit gambar: Ustaz Zul


Slot Pertama: Kenali Anda, Kenali Saya

Berkerut-kerut dahi saya cuba memahami apa yang diterangkan oleh Ustaz Zul


Hari ke-2: Aktiviti KONSISTEN

Aktiviti First Impression




aktitiviti "Kapal Terbang"

bekerjasama membina kapal terbang masing-masing

dan...inilah hasilnya...


warden asrama diberi penghormatan untuk "menerbangkan" kapal terbang yang dibina


khusyuk menonton tayangan video



Ustaz Ahmad Zulkarnain


Fasilitator

tempat berlangsungnya program


wajah-wajah ceria peserta bersama Ustaz Zul

0 Komen:

Post a Comment