Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

6/22/2009 02:57:00 AM

Penawanan Gunung Kinabalu [Citra Guru Sabah '09 (2)]

Dihantar oleh thoyyibah

HARI KEEMPAT : Cabaran Bemula!

Seorang guide sedang memberikan taklimat

Ekspedisi “Pengapaian Gunung Kinabalu” yang dinanti bermula. 23 daripada 25 peserta mengesahkan penglibatan mereka dalam program ini. Semua 23 peserta diiringi oleh En. Hishamuddin Tumiran (Pegawai HEP) dan 5 orang guide. Ekspedisi bermula sekitar jam 8.45 pagi. Kami semua menuju ke Laban Rata sejauh 6 KM yang memakan masa sekitar 4 – 9 jam. Kami menggunakan laluan daripada Pondok Timpohon.
Gunung Kinabalu di belakang kami

Kali ini semua peserta diuji dengan trek pendakian yang curam dan bertangga. Mungkin tangga tersebut dibina untuk memudahkan pendakian, tetapi pada saya cabaran trek bertangga lebih berat berbanding trek biasa. Dengan bebanan beg seberat 4 kg di bahu, menyukarkan lagi pergerakan saya. Kumpulan pertama dan kedua sampai di Laban Rata sekitar jam 12.15 tengahari dan jam 1.30 petang. Kumpulan ketiga pula sampai sekitar jam 2.00 petang. Saya berada di kumpulan keempat berjaya tiba di Laban Rata pada jam 3.50 petang. Kumpulan terakhir tiba di Laban Rata pada jam 4.50 petang. Dalam perjalanan, kaki menapak sedikit demi sedikit dan pada 1 KM terakhir kumpulan saya terpaksa mengharungi hujan lebat selama hampir 2 jam. Mujur masing-masing membawa rain coat. Sejuk dan penat bercampur-campur tapi semangat untuk menghabiskan pendakian pada hari tersebut tidak berkurang sedikit pun. Masing-masing cuba memberi semangat kepada ahli kumpulan agar setiap ahli mengekalkan motivasi masing-masing. Tanpa motivasi yang tinggi, tidak mungkin kami dapat sampai ke destinasi yang dituju. Simpang laluan daripada Pondok Mesilau

Di Laban Rata

HARI KELIMA: Gapaian Puncak Kinabalu

Beberapa minit sebelum memulakan pendakian (2.30 pagi)

Tiba di bahagian ke2 ekspedisi ini. Ekspedisi penawanan puncak tertinggi di Asia Tenggara yang setinggi 4,095m (13,455 kaki). Semua peserta terpaksa bangun seawal 1.00 pagi untuk mempersiapkan diri bagi ekspedisi seterusnya. Kami memulakan ekspedisi tersebut pada jam 2.45 pagi. Jarak daripada kawasan rehat Gunting Lagadan ke puncak adalah 2.7 KM yang mengambil masa sekitar 2-3 jam. Pendakian pada awal pagi lebih sukar kerana cuaca yang sangat sejuk sekitar 4°C serta masalah kesukaran untuk bernafas akibat berada di tempat tinggi. Untuk memudahkan pernafasan, saya memakai pelekat “breath right” di hidung. Trek yang dilalui juga sama seperti trek yang kami telah lalui sebelum ini curam dan bertangga dan seterusnya kami akan melalui trek berbatu berpandukan tali yang disediakan. Cabaran pendakian kami semakin bertambah dengan kehadiran ribut angin. Kabus tebal mula mengaburi perjalanan kami. Jarak penglihatan terhad sekitar 5 meter sahaja dengan bantuan lampu suluh. Disebabkan saya menapak agak lambat, saya telah terpisah daripada kumpulan yang berada di hadapan. 2 kali saya cuba berhenti untuk menunggu kumpulan yang berada di belakang. Namun disebabkan cuaca yang terlampau sejuk dan ribut angin, saya terpaksa meneruskan perjalanan seorang diri. Tawakal saya kepada Allah agar tiada perkara yang buruk berlaku.

Dalam keseorangan dengan keadaan angin yang kuat, gelap dan berkabus, saya mendirikan solat subuh pada jam 5.15 pagi. Hajat hati ingin menunggu pendaki muslim lain agar saya dapat mendirikan solat subuh bersama-sama mereka. Namun, dalam keadaan gelap dan berkabus tersebut, agak payah untuk saya berkomunikasi dan mengecam pendaki dari kumpulan lain yang melintasi saya. Saya bertayamum di batu-batu yang ada kerana tiada tanah atau sumber air. Ketika solat, saya sedar ada 2 pendaki yang melintasi saya dan berhenti sebentar melihat gelagat saya. Mungkin mereka pelik melihat saya berhenti di tengah2 ribut angin yang melanda. Saya tidak mempedulikan mereka dan meneruskan solat. Pada saya, di manapun kita berada, tidak kira di lautan luas, di tanah lapang, di gunung batu, di padang pasir dan di hutan tebal, kita tetap memijak bumi Allah. Jadi tiada sebab untuk kita mengabaikan tanggungjawab kepadaNya.

Selepas itu saya teruskan pendakian. Sekitar jam 5.40 pagi, saya terserempak dengan seorang ahli kumpulan saya yang telah sampai ke puncak dan dalam perjalanan turun. Dia menyapa saya dan memberikan bendera IPGM-KBA dan bendera M’sia kepada saya dengan hajat saya boleh mengibarkannya apabila sampai di puncak. Dia tidak dapat berbuat demikian kerana ketika dia sampai, keadaan masih gelap. Jadi saya menerima bendera tersebut dan terus berjalan ke puncak. Peserta yang sempat bergambar di puncak (Low's Peak)

Pada jam 6.00 pagi, saya sampai di puncak. Perasaan hiba dan gembira bercampur aduk apabila saya dapat memegang batu yang paling tinggi. Saya terus melabuhkan dahi di batu tersebut untuk sujud syukur. Dengan izin Allah, sampai juga saya di puncak Gunung Kinabalu setelah pelbagai usaha telah saya letakkan. Syukur saya ke hadrat Ilahi… Air mata mula bergenang. Terasa agungnya ciptaan tuhan.. terlalu kerdil rasanya diri ini..

Saya sempat bertanyakan kepada guide yang ada di puncak tersebut tentang cuaca pada ketika itu. Menurut beliau, suhu ketika itu jatuh sehingga 0.4 - 0°C. Ribut angin pula selaju 100-200 km/j. Dan dia mengatakan, para pendaki tidak boleh berada lama di puncak kerana cuaca sejuk tersebut boleh membekukan mereka. Daripada puncak saya tidak dapat melihat sebarang pemandangan kerana dihalang oleh kabus tebal. Saya juga tidak dapat mengambil gambar di puncak dan tidak dapat mengibarkan bendera yang dibawa kerana keadaan cuaca yang tidak mengizinkan. Kawasan ini yang biasanya kering kelihatan seperti tempat air terjun disebabkan hujan lebat yang turun

Berjalan di trek bertali yang dilalui air dan licin

Perjalanan turun juga agak sukar. Keadaan curam dan lutut saya yang mula sakit melambatkan pergerakan saya. Sekali lagi saya terpaksa berhadapan dengan hujan lebat dan ribut yang belum mahu berhenti. Jari jemari saya terasa kebas kerana kesejukan tersebut. Dalam perjalanan turun itu, saya terserempak dengan rakan kumpulan saya yang juga baru turun dari puncak. Saya bersama-sama mereka turun dan sempat mengambil gambar di KM 8 ketika hujan berhenti seketika. Jam 8 pagi, hujan turun semula. Saya tiba di Laban Rata pada jam 8.50 pagi. Pemandangan indah di KM 8 beberapa minit sebelum hujan turun semula

Selepas bersarapan dan mengemaskan barang, rombongan kami mula turun ke Pondok Timpohon pada jam 10.40 pagi. Saya bersama seorang rakan saya selamat tiba di gate permulaan pada jam 2.30 petang.

Pada malam tersebut kami bermalam di IPGM-Kent di Tuaran.

HARI KEENAM: Mission Accomplished!

Penat lelah kami dibayar dengan pemandangan indah bumi Sabah. Sabah sememangnya kaya dengan keindahan flora dan faunanya. Hatta di bandaraya Kota Kinabalu pun, anda dapat melihat kehijauan lautan dan kebersihan persekitarannya. Terlalu jauh perbezaannya jika dibandingkan dengan bandar dan pantai yang ada di semenanjung. Perkara biasa yang saya dapat rasai selama berada di sabah ialah kelazatan supnya. Apa saja makanan yang saya order, pasti akan dihidangkan dengan sup. Di Sabah juga banyak anjing. Ini saja rasanya yang saya kurang selesa. Orang-orang Sabah baik2 belaka. Mereka tidak sombong dan mudah memberikan pertolongan. Nampaknya hati saya sudah terpaut dengan negeri Sabah. Silap-silap haribulan, boleh jatuh hati dengan orang sana..heh.. Segala tulisan pada bhgn 1 & 2 adalah catatan perjalanan saya di Sabah. Jika anda ingin mengalami sendiri pengalaman yang saya lalui, pergilah ke Sabah dan anda akan rasai nikmat keindahan bumi tuhan di sana. Semoga ada sesuatu yang dapat saya kongsikan dengan sahabat sahabiah semua…