Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

7/18/2009 12:48:00 AM

Selamat Datang ke Dunia Pendidikan

Dihantar oleh thoyyibah

Pada 13 Julai yang lepas seramai 250++ pelajar baharu ambilan Julai 2009 utk kursus Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (P PISMP) mendaftarkan diri ke IPGM KBA. Seperti biasa MPP terlibat dalam menguruskan perjalanan Program Minggu Pengurusan Pelajar Baharu. Jadi bagi MPP yang terlibat dengan praktikum di sekolah turut perlu turun padang untuk memastikan program dilaksanakan dengan baik. Saya ucapkan terima kasih kepada Fazril n d team yg membentuk j/k untuk melancarkan program seminggu ini. Memang j/k yang dibentuk sangat2 membantu kelancaran seluruh gerak kerja program.

Saya meluangkan masa setiap malam untuk bersama-sama dengan junior dan berkenalan dengan mereka kerena pada siang hari saya akan ke SK Sentul (1) menjalani praktikum. Kalau diikutkan dengan kesibukkan praktikum, memang tak sempat sebenarnya nak ikut turun melihat program mereka. Tapi bila difikirkan pentingnya untuk saya dan mereka saling kenal, maka saya tetap luangkan masa yang sedikit tu. Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang perlu disiapkan setiap malam terpaksa bertangguh sebab tak sempat nak buat Jadi malam Jumaat kena berjaga sampai pukul 4.30 pagi siapkan 7 RPH sekaligus. Fuh..pastu mata jadi zombie..hehe..

Sebenarnya seronok melihat warga IPGM KBA makin bertambah walaupun ia menyebabkan kesesakan di bahagian penempatan kolej kediaman Pantai Puri. Gembira tengok profesyen keguruan semakin mendapat tempat di hati pelajar-pelajar sekarang. Yang masuk pun bukan calang-calang. Ada yang result SPM mantap, ada yg bekas pelajar SBP, ada dari sekolah sains dsb. InsyaAllah, lepas latihan 5 tahun setengah kt IPG, mereka inilah akan menjadi guru-guru yang berkaliber, menjana manusia menjadi manusia.

Saya ucapkan selamat datang ke dunia pendidikan kepada semua pelajar baharu... Selamat datang ke IPGM KBA. Tetapkanlah matlamat kalian. Tidak perlu lagi ragu atas keputusan yang telah kalian pilih. Walaupun bidang perguruan bukanlah bidang yang menjanjikan kehidupan yang mewah, menjadi jutawan atau hartawan, dan anda juga tidak dapat membuat orang lain jadi kaya dengan memberikan wang bantuan setiap hari. Tetapi sebenarnya di sebalik semua itu yang lebih bermakna lagi ialah, kalian diberi ruang untuk menikmati suatu kepuasan dalam setiap hela nafas kalian dalam memberi kehidupan yang lebih baik kepada orang lain. Semoga kita semua dapat menjalin ukhuwah fillah dalam dunia perguruan ini dalam usaha menguatkan semangat kekitaan dan bekerjasama dalam melahirkan generasi masa hadapan yang mampan jiwa dan akalnya. InsyaAllah...

0 Komen:

Post a Comment