Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

10/27/2009 02:08:00 AM

KECERDASAN EMOSI MENURUT PANDANGAN HAMKA

Dihantar oleh thoyyibah

Buya HAMKA


SEORANG BUDIMAN
Perangainya halus, hatinya suci, sikapnya jujur, perkataannya teratur dan budinya mulia. Kelakuannya baik, mukanya jernih, sebab dia memandang hidup dengan penuh pengharapan dan tidak pernah putus asa. Apa yang diyakininya, itulah yang dikatakannya, dan apa yang dikatakannya itulah yang diyakininya.
Maka kita ambillah kesimpulan, bahawa dia seorang budiman.

SEORANG CERDAS
Dia cerdas, akalnya tajam, buah fikirannya baik, dan iapun cepat mengambil kesimpulan; terang otaknya, luas pandangannya dan jauh tiliknya.

ORANG MASYARAKAT
Dia suka bergaul, suka menolong, tidak menyisih dari masyarakat, tidak memikirkan kepentingan dirinya sendiri atau keluarganya sahaja, tidak gila pangkat; mengerti akan kedudukan orang lain dan merasa dirinya turut dalam kedudukan itu. Hormat kepada orang tua, kasih kepada orang muda, pandai bergaul, pandai berkawan.

ORANG SIHAT
Badannya sihat, mukanya berseri-seri kerana kesihatan tubuh dan kesihatan jiwanya. Pakaiannyapun bersih kerana kebersihan hatinya. Dia gemar akan olah-raga untuk kesihatan tubuh dan dia suka muzik untuk kesihatan batin.

ORANG CERDIK-PANDAI
Fahamanya luas, penyelidikannya dalam, bacanya banyak. Sebab itu banyaklah yang diketahuinya, sehingga dia tidak merasa canggung dalam pergaulan dengan segala lapisan. Oleh kerana pengetahuannya dalam sesuatu hal, maka dia berani bertanggungjawab.

PERIBADI
Semuanya itu; budi, akal, pergaulan, kesehatan dan pengetahuan, berkumpul menjadi satu, pada suatu orang. Kumpulan itulah yang membentuk suatu peribadi. Lemah atau kuat, berlebih atau berkurang daripada segala yang tersebut itu, menyebabkan lemah atau kuat, lebih atau kurang peribadi.
Dialah yang menentukan mutu seseorang.

HARGA KERBAU & MANUSIA
Dua puluh ekor kerbau pedati, yang sama gemuknya dan sama kuatnya, sama pula kepandaianya menghela pedati, tentu harganyapun tidak pula berlebih berkurang. Tetapi 20 orang manusia yang sama tingginya, sama kuatnya, belum tentu sama “harganya”. Sebab bagi kerbau tubuhnya yang berharga. Bagi manusia peribadinya.

ORANG BODOH
Kalau kita berkawan atau bersahabat dengan orang, harus kita ketahui bahawa sebagai manusia, dia harus mempunyai suatu segi yang lemah dalam peribadinya. Hanya orang yang bodoh yang dipenuhi perasaan semata, sentiment semata, bila ia sayang, ia lupa akan segala kesalahan. Dan bila ia benci iapun lupa akan segala kebajikan.


RINGKASNYA – PERIBADI ITU:
1. Kumpulan (himpunan) sifat-sifat dan kelebihan diri, yang menunjukkan kelebihan seseorang daripada orang lain. Sehingga ada manusia besar dan manusia kecil. Ada manusia yang sangat bererti hidupnya, dan ada yang tidak bererti sama sekali.
Masuknya tidak menggenapkan, dan keluarnya tidak mengganjilkan.

2. Kumpulan (himpunan) akal-budi, kemahuan, cita-cita dan bentuk tubuh. Hal itu menyebabkan harga kemanusiaan seseorang berbeza dari yang lain.


RINGKASNYA:
􀂾 Semua yang dinyatakan oleh hamka itu menggambarkan kedudukan kecerdasan emosi seseorang.
􀂾 Andalah yang menentukan segala-galanya untuk melayari hidup anda!

(Hamka, 1950)

Disediakan Oleh
MOZAIMI BIN MOHAMAD
Pengurus Besar
Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka

0 Komen:

Post a Comment