Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

1/20/2010 07:39:00 PM

Bila wanita menangis........

Dihantar oleh thoyyibah

Sekadar Renungan………

“Ibu, kenapa menangis?” tanya seorang anak kepada ibunya. Ketika itu si ibu sedang menyuap makanan ke mulut anaknya.

“Kerana ibu seorang wanita,” jawab si ibu sambil mengesat air matanya. “Apa maksud ibu?” si anak bertanya lagi.

Ibunya Cuma tersenyum sedang air mata masih merembes, membasahi pipi. Dipeluk anaknya erat-erat, lalu berkata?”Anakku, kau memang tak kan faham……”

Kemudian anak itu bertanya pula kepada ayahnya:

“Ayah, kenapa ibu mudah menangis?

“Semua wanita memang mudah menangis,” hanya itu jawapan yang diberikan.

Masa berlalu … si anak membesar dan menjadi lelaki dewasa, namun dia masih lagi tertanya-tanya, mengapa wanita mudah menangis?

Sampai waktunya si ibu dipanggil pulang ke rahmatullah. Kerinduan yang amat sangat menyebabkan si anak terbawa-bawa rindunya ke dalam mimpi.

Di dalam mimpi itu, si ibu memimpin tangan si anak sambil berkata:“Anakku…Allah telah ciptakan wanita sangat istimewa. Dijadikan bahu wanita itu cukup kuar agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya. Namun ia juga cukup nyaman dan lembut untuk kepala bayi yang sedang nyenyak."

“Allah berikan wanita kekuatan untuk melahir dan mengeluarkan bayi daripada rahimnya walaupun kerap kali ia menerima cercaan daripada si anak. Keperkasaan itu juga membuatkan wanita tetap bertahan, pantang menyerah walaupun ketika orang lain sudah berputus asa."

“Kepada wanita juga Allah berikan kesabaran untuk merawat keluarganya walaupun letih, sakit dan lelah tanpa berkeluh kesah."

“Ingatlah anakku, dalam hati setiap wanita itu, Allah telah tetapkan perasaan kasih sayang dan peka untuk mencintai semua anaknya tanpa mengira keadaan atau paras rupa. Walaupun acap kali anak-anak melukai perasaan dan hatinya."

“Allah juga memberikan wanita sesuatu kekuatan luar biasa untuknya membimbing suami melalui saat-saat genting dan sulit serta menjadi pelindung walaupun sepatutnya dialah yang harus dilindungi."
“Kemudian Allah berikan wanita kebijaksanaan, ketabahan serta kelembutan untuk menangkis segala keburukan suami. Walau sering kali ia akan menguji setiap kesetiaannya kepada suami agar tetap berdiri sejajar saling melengkapi dan menyayangi."

“Dan anakku, air mata adalah permata paling berharga yang Allah kurniakan kepada setiap wanita supaya dia boleh mencurahkan perasaan suka dan dukanya."

“Jika kamu fikir airmata adalah kelemahan wanita, ternyata kamu silap. Air mata adalah kekuatan wanita, di situlah perasaannya berderai; duka; gembira; bahagia; sengsara malah cintanya terungkap melalui air mata."

“Air mata wanita adalah air mata air mata kehidupan,” tiba-tiba si anak terjaga. Barulah dia sedar betapa teguh dan kuatnya seorang wanita.


2 Komen:

Nor fatimah Md don said...

love this story...^_^

thoyyibah said...

me too..
insyaAllah..semoga menjadikan kita lebih tabah dan kuat... :)

Post a Comment