Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

5/10/2010 11:33:00 AM

Realiti Derita

Dihantar oleh thoyyibah

Terkejut apabila melihat status Facebook sahabat saya, yang asrama kami mengalami gegaran kecil petang semlam. Terus dalam fikiran saya terlintas, "Mungkin ada kawasan lain yang mengalami gempa bumi yang kuat hingga dapat dirasai tempiasnya di sini..." Dengan segera saya mencari maklumat di internet untuk mengetahui andai ada gempa bumi yang kuat di mana-mana kawasan yang berdekatan. Dan........... sah! Ada gempa bumi di Acheh. Saya beristighfar panjang.............

Saya kira, dalam masa yang sama berlaku gegaran tersebut, saya sedang berada di The Mines bersama adik angkat saya. Saya sudah pasti berada dalam keadaan yang seronok dan bahagia. Rupa-rupanya, ketika saya bergelak ketawa, ada saudara-saudara saya yang menangis ketakutan di sana... Zalimkah saya?? Semoga Allah mengampunkan kekhilafan saya... dan semoga mereka beroleh kekuatan dalam menghadapi ujian Allah ini..... ameen~

Dalam pada itu, bila saya mengetahui gempa bumi tersebut berlaku di Acheh, serta merta saya teringatkan tragedi tsunami tahun 2004 yang meragut ratusan ribu nyawa di serata dunia terutama di Acheh. Sesungguhnya tangan-tangan manusia jua lah yang menjadi asbab turunnya peringatn dan amaran dari Allah seperti yang dirakamkan dalam Surah Al-Ruum, ayat 41, yang bermaksud, "Telah timbul berbagai kerosakan dan bala' bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insan dan bertaubat)"

Di sini saya kongsikan sajak yang saya tulis pada tahun 2005 yang menceritakan tentang tsunami di Acheh. Semoga kita sentiasa beringat akan setiap ketetapan yang terjadi adalah datang dari kehendakNya. "KepadaMu kami berserah, kepadaMu jua kami memohon pertolongan...."





Realiti Derita

Suatu ketika,
Ikan gelisah berkata bisu petanda,
Bangau bertebaran rapat litupi awan sirna,
Tuntas tersentak gelora, menggeletak dunia,
Ditujah tsunami, menjemput nyawa siapa?

Bertempiaran segala terkesan kencang di dada,
Menggapai harap antitesis norma derita,
Dan hitam arus perlina manjanya,
Membaham hanyut turut telunjuk Yang Esa,

Di sisi lesu bersimpuh si ibu,
Mendakap anaknya, terbujur terkaku,
Bergenang air mata hibanya rasa,
Yang dimiliki semalam berkecai sekelip mata,

Sedarkah kita mengapa berlaku,
Dek rakusnya jiwa bertandang alpa,
Amaran Allah menerjah tiba-tiba,
Namun merana bukan hanya pada yang leka,
Insan zuhud turut dijemput dan diduga Pencipta,

Jelaslah janji Tuhan tak kenal siapa,
Yang pasti...
Kita yang bernyawa perlu mengambil iktibar darinya...

Nukilan: thoyyibah (2005)


(sila klik pada gambar)

0 Komen:

Post a Comment