Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

6/28/2010 01:36:00 AM

Membuka Ruang Lingkup Pemikiran

Dihantar oleh thoyyibah

Isu terkini tentang penyertaan secara rasmi 40 orang ulama' muda ke dalam UMNO mendapat reaksi yang pelbagai dari segenap lapisan masyarakat. Lantas, tulisan saya ini bukanlah mahu menyokong atau menentang. Jauh sekali mahu memutuskan niat atas setiap perlakuan. Jarang sekali saya ingin menulis tentang politik kerana masyarakat kita terlalu cepat melatah bila suatu pandangan atau situasi itu berlawanan dengan fikrah mereka. Cepat saja pelbagai label akan dicopkan. Jadi, saya sekadar membina kefahaman sendiri berdasarkan pembacaan dari satu tajuk artikel ke suatu artikel lain. Dan saya semak pula beberapa wall page di facebook beberapa orang ilmuan yang berada dalam senarai rakan saya untuk melihat komen mereka tentang isu ini. Malah dalam laman sesawang ILUVISLAM juga ada forum yang agak 'panas' yang berdiskusi tentang hal yang sama.

Saya pulangkan semula isu ini kepada pembaca sama ada mahu melihatnya sebagai suatu yang positif ataupun sebaliknya. Cuma jangan terlalu cepat kita membuat andaian walau kita di pihak mana pun. Bukalah seluas-luasnya minda kita untuk melihat isu ini dan berfikir dengan akal, bukan dengan emosi. Semoga kita mendapat suatu pelajaran daripadanya.


-Malaysiakini:


-Harakahdaily:


Status FB:




-TV SUNNAH


-umnohq

0 Komen:

Post a Comment