Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

2/25/2009 11:30:00 PM

Hari-hari terakhir dlm MPP...

Dihantar oleh thoyyibah

Hmm...bru lepas mesyuarat perpisahan MPP 08/09.. Alhamdulillah..byk dh rasenye pengalaman yang dh ditimba dalam ms 2 penggal dlm Student's Council IPGM - KBA.. Dan diperkuatkan dengan ilmu2 "mafia" yg dicurahkan oleh Ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar (Tuan Tahir Zaman).. Mudah2 an segala pengalaman dan ilmu tu dpt membantu masa nk jd pendidik nnt...

Walaupun pd mulanya m'jangkakn akan menjalankan tugas lagi utk sesi akan dtg, tp selepas dipertimbangkan semula, ada baiknya tugas2 ni diserahkan kpd muka2 baru.. Ada jgk suara2 minta sy bertanding lagi..tp dlm hati terasa berat.. bkn ingin lari dr tanggungjawab.. tp pada dasarnya semua org tau utk pgng suatu amanah bukan satu perkara yang mudah.. bila kita buat kerja, org xendah.. bila kita menjaga kebajikan pelajar, org xprasan.. TAPI bila kita terlepas pndg sesuatu kerja, itulah perkara yang nmpk mcm kita seolah2 xpernah buat kerja... bkn mengeluh, tp tu la hakikat dlm kebanyakan organisasi yg bersifat politik.. dengan karenah birokrasi yang x pernah habis, makin sukar utk suatu amanah yang diberikan tu nk dilaksanakan.. tp tulah kate org, Kalau takut dilambung ombak, jgn berumah di tepi pantai.. kalau xsanggup korbankan keselesaan diri, jgn cuba utk menerima amanah yang besar..kelak diri sendiri yang terkena bahananya..

pengalaman 2 tahun berkhidmat dlm MPP n org putih kata work under pressure, byk mengajar diri ini.. Bermula dengan jawatan Exco Kerohanian & Pembangunan Sahsiah (07/08).. kemudian sebagai Exco Akademik (08/09) dan awl thn ni memangku jawatan S/U Agung selama 2 bulan, memang pelbagai kesulitan dh ditempuhi.. bila ada program especially bila ade orientasi, kita la yang kena bangun plng awl n tido plng lewat... kerja yang dtg last minute xyah kate la.. mmg kebykan program kt IPBA a.k.a IPGM-KBA ni dtg last minute..tmbh stress bile ms tu la assignmt tgh menggunung... Tuhan je la yang tahu bebanan masa2 mcm tu... Tp..kemanisannya tetap ada... (^_^)

Minggu2 terakhir ni sempat siapkan beberapa kerja.. siapkan paperwork Citra Guru Ranau & Ekspedisi Kinabalu, paperwork Hari Keluarga MPP 08/09, n yang terbaru siapkn paperwork Pusat Kegiatan Pelajar.. n pasni kena buat surat2 penghargaan kepada pensyarah dan kepada exco2 MPP yang dh berkhidmat last year n awal thn ni..
tgh duk pikir psl Ekspedisi Gunung Kinabalu hujung sem ni..banyak benda hanging.. Tiket flight dh beli..harap2 Allah permudahkan kejayaan program ni..

N lastly kepada calon2 yang bakal b'tnding merebut jawatan2 dlm MPP 09/10, semoga kalian istiqamah dgn tekad yang dh diletakkan.. mungkin byk cabarannya, tp cabaran tu la yang mematangkan kita utk menghadapai segala macam halangan dan ujian sebagai bakal pendidik pd masa akan dtg..dan inilah ruang & peluang utk kalian mengasah bakat kepimpinan yg mungkin tersembunyi selama ini... sy selalu berpegang bahawa "pengalaman adalah kekuatan".. dan inilah masanya utk kita menambah pengalaman, xkira pengalaman manis atau pahit, dlm ms yg sama kita memantapkan jasmani dan spiritual diri masing2..

Sy ucapkn, Selamat Berjaya kpd semua....

3 Komen:

kimimaro said...

bile nak daki gunung kinabalu? gunung tu nampak jelas dr dpn rumah aku...cume nak ke sne dlm sejam lebey gak r...kalu nak dtg, bgtau r...aku pon nak daki nnt...dlm masa terdekat ni...kot2 leh join korg skali ;p

SAIFUL IMAN said...

jasamu pasti dikenang..^_-
tq for all the things that u have done~

thoyyibah said...

program kinabalu insyaAllah 30 mei-4 jun..
tarikh mendaki blum dpt dipastikan..
tgh tnggu green light drpd BPG Sabah n Kinabalu Park..

u're welcome saiful..
xde pape sgt pn..sume atas support student n HEP baru la prog utk student leh jln dgn baik..

Post a Comment