Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

8/25/2009 11:02:00 PM

Terima Kasih SK SENTUL (1)

Dihantar oleh thoyyibah

Sudah beberapa hari aku meninggalkan SK SENTUL (1). Aku akan sambung tulisanku melalui entri “Hati Seorang Guru” dalam entri kali ini. Sukar sebenarnya untuk meninggalkan segala memori sepanjang 2 bulan praktikum di sekolah ini. Sekolah yang menjadikan pengalaman aku untuk menjadi seorang guru semakin terasah. Aku mula tidak mementingkan berapa gred yang akan diberikan oleh pensyarah atau guru pembimbing ku. Bukan kerana malas untuk menyediakan ABM dan RPH yang dahsyat. Cuma dalam kepalaku aku sentiasa berfikir, aku ingin setiap kali aku masuk ke kelas, aku puas untuk mengajar. Bukan sekadar memenuhi jadual yang tersedia untukku.
punch card..


Mengajar murid darjah 6, daniel namanya, masa Klinik Bahasa Melayu


Sesi berPENGAKAP


wif my bodyguard : )


budak koir 5 Utarid


Isk2..xleh dibendung budak2 nih..

Kumpulan koir kelas 5 Marikh

Pada praktikum kali ini kumpulan kursusku (PISMP – IPGM Cohort 1) dikehendaki mengajar Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan serta Pendidikan Jasmani & Kesihatan. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar dan aku banyak belajar benda baharu dari insan-insan yang bergelar murid. Semacam ada suatu rasa yang sukar untuk dilakarkan di sini. Rasa sayang melimpah-limpah untuk mereka. Biarpun banyak masa mereka memaksa aku untuk meninggikan suara dalam kelas, biarpun sering sahaja mereka menguji kesabaranku, tapi jauh dalam hatiku perasaan itu tetap kuat tertanam.


Bersama 4 Musytari


Murid Kelas 5 Neptun yang ceria

Hari terakhir di sekolah ini adalah hari yang aku nanti-nantikan untuk menghabiskan tempoh praktikumku. Pada hari yang sama juga hatiku sayu untuk meninggalkan murid-murid sekolah ini. Dengan beberapa murid yang memberikan buah tangan mereka kepadaku, hati aku mula ‘menangis’. Tapi sudah tentu aku tidak tayangkan semua itu di depan mereka. Cukuplah bait-bait nasihat aku kepada mereka sepanjang aku berada bersama mereka. Nasihatku kepada diriku dan mereka “Lebih baik menjadi seorang yang kurang ilmunya tapi tinggi budi pekerti, daripada menjadi seorang yang bijak pandai tapi penuh dengan sifat kesombongan”. Bukan maksudku untuk merendah-rendahkan murid-murid pandai, tapi alangkah baiknya jika setiap dari mereka walau berbeza tahap pemikiran dan kebolehan masih sentiasa tahu untuk menjaga akhlak dan perilaku. Aku sendiri bukanlah terdiri daripada pelajar yang bijak bermula daripada aku sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah. Tapi aku bersyukur, berada di tempat di mana aku berada sekarang. Mungkin semua ini berkat doa guru-guruku yang menjadikan ilmu sedikit yang masih lekat dalam kepalaku dapat aku manfaatkan untuk menjadi insan yang lebih baik.
Bersama En. Alias (dulu beliau guruku di SMK Raja Ali, kini kami berada dalam satu lapangan.


Bersama Guru Besar, Puan Chan, dan GPK 1, Puan Puziah

Jika ada anak murid cikgu yang meluangkan masa singgah di blog cikgu ni, cikgu ucapkan selamat belajar dan cikgu doakan agar kalian semua berjaya di dunia dan di akhirat.. dan terima kasih kepada anak murid cikgu yang rajin menghubungi cikgu. Dan terima kasih kepada anak-anak murid cikgu daripada kelas 5 Utarid, 5 Marikh, 5 Musytari, 5 Zuhal, 5 Neptun dan 4 Musytari. Cikgu banyak belajar dari kalian. Kalau nak tengok gambar-gambar yang cikgu dah ambil, nnt cikgu muat naik dalam ni. Kat sebelah kiri di bahagian “Profil Sesawang ku” boleh klik pada link “flickr”. Tapi buat masa ni cikgu belum dapat “upload” semua gambar lagi.. InsyaAllah dah siap semua cikgu akan beritahu.

Sebahagian hadiah daripada murid-muridku dan pihak sekolah.. terima kasih..

0 Komen:

Post a Comment