Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

3/30/2009 10:39:00 PM

Cerita dalam kelas

Dihantar oleh thoyyibah

Hari Rabu minggu lepas (25/3/09) mula masuk ke Kelas 4 Progresif (kelas 2nd last drpd 9 kelas) selepas buat sesi bacaan untuk tajuk Kajian Tempatan pada hari tersebut, saya bertanya kepada murid

"awak semua nak menyanyi tak?"

ada murid yang kata nak dan tak kurang juga yang kata tak nak sebab katanya tak reti nak nyanyi. Dan seorang murid yang hardcore sikit duk lantang kata tak nak nyanyi. siap cakap kt kawan-kawan dia lagi

"weh, jgn nyanyi.. tutup telinga je.."

aduhai..nk menguji nampaknya dia ni.. saya cepat-cepat memintas ayat murid tadi

"awak kalau tak nak nyanyi, takyah ajak kawan-kawan lain yang nak nyanyi tutup telinga. Duk situ diam2.." agak tinggi nada saya.. Murid tadi terdiam. Saya pun mula mengajar lagu "Fruits" kepada murid-murid yang lain beserta gaya sekali.. Agaknya murid yang konon2 taknak nyanyi tadi jeles tgk kawan-kawan dia yang lain seronok nyanyi sambil membuat gaya, last2 dia pun ikut nyanyi dan buat gaya jugak.. Saya tersengeh je tgk gelagat dia.. Memang jenis murid yang suka test cikgu ni..



Hari Jumaat (27/3/09), masuk pulak kelas 4 Inisiatif (Kelas keempat) untuk mengajar Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan, tajuk Kenali Keluarga Sendiri. Selepas menjalankan set induksi, saya mula bertanya kepada beberapa orang murid;

saya: "kenapa awak perlu ada ibu?"

murid: "sebab ibu melahirkan kita..." (sambil menjerit beramai-ramai)

saya: "Jadi sekarang awak dah lahir, awak dah tak perlukan ibu la ye?"

murid: "kena ada lagi la cikgu.."

saya tanya "kenapa..?"

murid: "untuk masak kat rumah.." (seorang murid bersuara)

saya: " bukan yang masak kat rumah tu orang gaji ke?"

cepat-cepat murid menjawab, "iye.."

saya: "jadi ibu awak tu orang gaji la ye?"

murid: "eh? tak2.." mula dorg bingung dengan jawapan dorg sendiri..hehe..


Esok masuk kelas 4Optimal, kelas 3rd last pulak..tak tau la apa pulak ragam budak-budak ni.. tapi memang kena banyak sabar melayan karenah dorg.. almaklum la budak2.. nakalnya memang selalu buat kita geram.. semoga diri ini diberi kesabaran dan kekuatan untuk menyampaikan ilmu kepada generasi masa hadapan..insyaAllah..

0 Komen:

Post a Comment