Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

3/31/2009 08:41:00 PM

Kata murid tentang PPSMI

Dihantar oleh thoyyibah

Situasi 1:

Hari ni jadi guru ganti kt kelas 5 fokus (kelas ke3 drpd 10 kelas) kire kelas bdk2 pandai la jugak..
Buat beberapa aktiviti dengan dorg termasuk aktiviti nyanyian (aktiviti favorite ni..hehe..)..
Bila masa berbaki dalam 10minit lg, borak2 dgn student psl PPSMI.
Sy tanya siapa yg highest dlm subjek math n sains..
So mereka kata yg plng tnggi untuk Sains dpt dlm 60markah (murid pmpuan) n Math 40 markah paling tnggi (murid laki).. Bila tnye yang lain2 dpt berapa? suara plng dominan yang kedengaran "FAILED!!"..
Kecian le pulak dengar..ni baru kelas ke3..yg sekolahnya dekat bandar.. belum tnye kelas ke5, 6, 7, 8, 9 n 10 lagi..hmmmm.....

borak lg dgn dorg..

saya: suka tak math n sains dlm bahasa inggeris?

zaki (bkn nama sebenar) : suka cikgu.. tp saya suka math je dlm english..

saya: sapa suka sains dlm bahasa inggeris?

tiga, empat murid angkat tangan..

saya: senang x belaja dlm bahasa inggeris..

murid: senang!!! (ramai2 jawab)

saya termanggu2 sorg2.. minat gak bdk2 ni blaja sains n math dlm bahasa inggeris.. saya tanya lagi..

saya: dah tu kenapa awak xdapat A?

murid: susah nak paham la cikgu..

saya: kalau math dan sains dalam bahasa melayu, kamu suka x?

murid: SUKA!!!!! (ramai2 bertempik..kali ni lagi kuat dari yang tadi..) pastu sorg murid menambah.. "lagi senang nak paham, cikgu.."

saya: hmm..kalau dia bt dalam bahasa melayu, awak boleh ke dapat A dalam math n sains?

murid: BOLEH!!! (bunyi confident je...n tgk muka sume student mcm berseri2 je bile sebut math n sains diajar dalam bahasa melayu..)

kesimpulannya, murid2 ni memang sedang cuba untuk tanam rasa minat dalam PPSMI ni.. tp jelas keputusannya belum sampai tahap yang memuaskan.. Malah dari dialog dgn murid2 ni tadi, saya tahu dlm hati kecil dorg masih mengharap mereka diberi kesempatan untuk mendapat keputusan yang lebih baik dalam math dan sains bila mana kedua-dua subjek ini diajar dalam bahasa melayu..


Situasi 2:

Seorang rakan saya daripada IPGM Kampus Bahasa Melayu pernah bercerita tentang adiknya yang sangat fasih berbahasa inggeris. malah memang dia tiada sebarang masalah untuk belajar math dan sains dalam bahasa inggeris dan sering mendapat keputusan yang baik dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut..

Cuma ada satu masalah yang timbul..dan mungkin masalah ini juga dihadapi oleh murid lain yang bijak dalam bahasa inggeris, math dan sains.. minat mereka untuk belajar bahasa melayu semakin luntur.. dan bila bercakap dalam bahasa melayu, pasti perkataan bahasa inggeris bersepah di sana sini dengan ayat melayu yang tonggang langgang.. lidah pun jadi liat semacam..

Saya berfikir, kalau PPSMI ini "berjaya" menghasilkan produk sebegini dalam masa 10tahun akan datang, maka makin lemah la bahasa melayu.. kerana sejak dari kecil mereka menerima asuhan dalam subjek2 utama dalam bahasa inggeris yang menyebabkan mereka merasa tiada keperluan untuk mempelajari bahasa melayu dengan tekun.. Akhirnya, jadilah bahasa melayu sebagai bahasa basahan yang hanya kedengaran di pasar-pasar dan di jalanan..fikir-fikirkanlah..

0 Komen:

Post a Comment