Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

3/29/2009 12:26:00 AM

Masa untuk bumi

Dihantar oleh thoyyibah

Menjelang 28/3/09 ramai daripada syarikat-syarikat gergasi di Malaysia menunjukkan sokongan bagi menjayakan Program 60 Earth Day. Jadi untuk melihat bukti sokongan tersebut, saya bersama beberapa orang rakan pergi ke Bukit Pantai bagi melihat sendiri sejauh mana berjayanya program ini di ibu kota. Kelihatan juga ibu bapa membawa anak-anak mereka ke tempat tersebut atas tujuan yg sama seperti saya..

Ada beberapa gambar (tapi x brapa jelas sbb xde kamera SLR) yg sempat saya ambil..tp sy x akan masukkan dlm entri kali ni kerana paparannya yang kabur. Jadi saya ambil gambar daripada artikel BERNAMA untuk jadi tatapan anda semua.


Gambar gandingan empat ini menunjukkan saat-saat Menara Berkembar Petronas KLCC memadamkan lampu tepat jam 8.30 malam tadi di sini, malam ini. Kempen memadamkan lampu selama sejam ini diilhamkan Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) bagi mendidik masyarakat mengenai bahaya pemanasan global. Foto: Anuar Isman


Daripada pemandangan yang saya lihat, masih banyak lagi lampu yang terpasang terutama di rumah-rumah apartmnt dan flat. Mungkin mereka tidak langsung mengambil tahu tentang program ini atau buat-buat x tahu..

Memang ada yang menyatakan bahawa ada udang di sebalik batu dalam program ini. Tapi masih ada kebaikan atas penjimatan yang kita lakukan.. dan banyak pula yang menyatakan bahawa bila bergelap, banyak perkara yang tidak sopan dan tidak baik berlaku. Payah nak kata tu.. memang manusia selalu ambil kesempatan dan manipulasi keadaan.. hmm..berbalik pada diri kita sendiri semula sebenarnya.. kalau kita nak jadikan perkara tu bermanfaat & berfaedah, maka ke situlah arah.. tp kalau sebaliknya, maka tanggunglah akibatnya..

Jadi diharap pada tahun-tahun hadapan, makin ramai yang menyedari kepentingan program ini dan tidak melakukan perkara-perkara sumbang yang merosakkan matlamat sebenar yang ingin dicapai oleh Program 60 Earth Hour...

0 Komen:

Post a Comment