Hambatan Minda...

melihat keajaiban sekeliling dan mengenal isi hati…

3/30/2009 08:31:00 PM

Praktikum di SK Bangsar

Dihantar oleh thoyyibah

Dulu sebelum masuk ke sekolah ni, sering saja saya lalu lalang di belakang sekolah tersebut. Malah jika naik train PUTRA, pasti saya dapat melihat bahagian depan SK Bangsar ni. Nampak macam tak ada apa-apa yang menarik perhatian sangat daripada luar. Jadi apabila dapat tahu bahawa saya terpilih untuk menjalani praktikum 1 di sekolah ini, tak timbul sangat rasa teruja. Sekadar menghitung hari menanti ketika utk memulakan praktikum.

Sekolah ini mempunyai purata murid bagi setiap kelas dalam lingkungan 30-36 orang dan setiap darjah (tahun 1 - 6) dalam 9 ke 10 kelas. Memang suatu kapasiti yang besar bagi sekolah yang tidaklah terlalu besar kawasannya. Jadi pada sesi pagi murid Tahun 4, 5 dan 6 akan menjalani sesi persekolahan mereka, manakala murid Tahun 1, 2 dan 3 pada sesi petang menggunakan kelas-kelas yang sama. Itu pun menurut kata Guru Besar, Tn. Hj. Nordin b. Yaman, Kementerian Pelajaran meminta untuk menambahkan lagi jumlah kelas di sekolah tersebut disebabkan pertambahan jumlah pendaftaran murid di sekolah tersebut setiap tahun.

Tadi cerita tentang jumlah murid. Kalau masuk bab guru-guru pelatih yang datang utk program PBS (Pengalaman Berasaskan Sekolah) dan praktikum pun, sekolah ini sering menjadi favorite. Ketika saya datang ke sekolah tersebut iaitu pada 23/3/09, seramai 14 orang guru pelatih daripada IPGM Kampus Pendidikan Islam, Kampus Bahasa Melayu, Kampus Perempuan Melayu Melaka dan kami daripada Kampus Bahasa Antarabangsa datang "menyesakkan" pejabat sekolah untuk melapor diri bagi praktikum dan PBS.

Jadi setelah seminggu lebih di sekolah tersebut, ada beberapa perkara menarik yang saya boleh kongsikan di sini berkenaan dana PIBG yang agak kuat dan kukuh. SK Bangsar kini mempunyai sebuah van sekolah hasil daripada dana PIBG ini. Selain itu, Guru Besar (GB) yang ingin menerapkan nilai-nilai keusahawanan dalam diri murid telah mewujudkan sebuah kolam ternakan ikan keli dalam kawasan sekolah tersebut juga dengan berbekalkan modal daripada tabung PIBG. Mereka juga mempunyai lebih kurang 3000 ekor ikan keli dalam kolam tersebut. Dalam bab seni juga, GB turut melontarkan ideanya bagi menubuhkan band sekolah yang dianggotai oleh murid, guru dan ibu bapa yang berminat. Idea ini telah direalisasikan pada 28/3/09, iaitu ketika mesyuarat agung PIBG dengan perasmian band sekolah tersebut.


Alat muzik bagi Band Sekolah

The 1st appearance of Band Sekolah



Aksi Guru Besar sbg drummer


Sekolah ini tidak terlalu bagus dari sudut akademiknya. Hal ini diakui sendiri oleh GB ketika kami mengadakan pertemuan dengan beliau. Daripada 9 kelas Tahun 6 tahun lepas, hanya 6 orang murid berjaya mendapat 5A. Tapi, untuk kokurikulum, sekolah ini agak menonjol. Baru-baru ini mereka baru sahaja menjadi johan Zon Bangsar bagi pertandingan bola baling. dan sebelum ini juga mereka turut menjadi johan untuk pertandingan sepak takraw.

Untuk program lain pula, pada 26/3/09 berlangsung pelancaran Program Kitar Semula Kotak Minuman oleh syarikat Tetra Pak bagi 27 sekolah di Lembah Kelang di SK Bangsar. Antara media yang hadir ialah, Unit media KPM, BERNAMA dan wartawan akhbar Sinar.
Di bawah ini merupakan artikel daripada BERNAMA tentang program ini.


Recycling Programme In Schools To Instil Love For The Environment

March 26, 2009 16:44 PM

KUALA LUMPUR, March 26 (Bernama) -- For six months beginning today, 44,000 students in the Klang Valley will be encouraged to collect used Tetra Pak cartons into special beverage recycling bins provided at their schools.

It is carried out under the "Nature for Nature" programme to instil love for the environment among children at 25 primary day schools in the Klang Valley.

The programme, organised by Tetra Pak (Malaysia) Sdn Bhd with the cooperation of the Forest Research Institute of Malaysia (Frim) was launched by the Education Ministry's principal assistant director Mohd Anuar Abdul Hamid today.

The programme encompasses activities, like mini-carnival and contests on recycling, to educate students on various renewable energy sources and provide tips on how to save energy, he told reporters at the launch of the programme at Sekolah Kebangsaan Bangsar Jalan Pantai Baru here.

He said the school, which collected the most number of Tetra Pak cartoons, would receive gifts worth RM60, 000, adding that the programme would be expanded to other schools nationwide.

-- BERNAMA



2 Komen:

Izyan Hamizah said...

hehe, sekolah izy sbe dulu la..

edyan7 said...

salaam... sekolah akak dulu... dulu pun aktif bola baling juge....:) bab PIBG tu, mmg dari dulu punya dana yang baik... tapi sekarang nampaknya lebih baik lagi! Gb berwawasan...

Post a Comment